Żywotność żarówek samochodowych

Żaden ze współczesnych producentów żarówek samochodowych nie precyzuje dokładnego czasu żywotności swoich produktów, a jedynie udostępnia szacunkowe dane na ten temat. W rzeczywistości wytrzymałość żarówki samochodowej jest uzależniona od wielu czynników, w tym przede wszystkim od producenta oraz jakości oferowanego przez niego produktu.
 
Szacunkowe wskaźniki żywotności
 
„Szacunkowa trwałość żarówek samochodowych jest podawana przez producentów przeważnie drobnym druczkiem na opakowaniu produktu. Brane są wówczas pod uwagę dwa główne parametry – wskaźnik Tc oraz B3. Pierwszy wyznacznik podaje przybliżoną ilość godzin pracy, po upływie których przestaje świecić 63,2 proc. żarówek konkretnego typu, natomiast wskaźnik B3 informuje nas, po ilu godzinach przepala się 3 proc. żarówek danego modelu” – tłumaczy Tomasz Ostrowski, ekspert sklepu internetowego z autoczęściami Ucando.pl. Dla przykładu, wskaźnik Tc dla żarówek H7 (żarówki halogenowe) to około 550 – 650 godzin pracy, gdzie 3 proc. żarówek może ulec przepaleniu po upływie około 300 – 350 godzin pracy.
 
Negatywne czynniki obniżające trwałość każdego rodzaju żarówki
 
Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na żywotność żarówki samochodowej. Po pierwsze, sposób montażu żarówki. Jeżeli taka instalacja zostanie przeprowadzona nieprawidłowo może to znacznie skrócić wytrzymałość żarówki. Najczęstszym błędem podczas jej wymiany jest zbytnie natłuszczenie bańki żarówki poprzez dotykanie jej gołymi rękoma, co zdecydowanie skraca jej trwałość.
 
Po drugie, jakość wykonania żarówki. W tym przypadku liczy się przede wszystkim rodzaj użytego podczas produkcji szkła. Rzadko spotkać można żarówki wykonane z profesjonalnego szkła kwarcowego, za to rynek motoryzacyjny zalewają tanie chińskie zamienniki wykonywane z gorszych jakościowo materiałów. Przeważnie im szkło jest twardsze, tym bardziej jest podatne na uszkodzenia. Duży wpływ na żywotność żarówki samochodowej ma również zastosowana w niej mieszanka gazów, a także rodzaj jego kompresji. Im lepsza w tym przypadku zostanie zastosowana technologia, a więc im lepsza mieszanka gazów znajduje się w żarówce, tym dłuższa jej żywotność. Większe ciśnienie gazu w bańce wpływa negatywnie na długość działania zamontowanego oświetlenia w samochodzie. Do bańki wprowadzany jest najczęściej gaz obojętny w postaci argonu z domieszką azotu. Stosuje się również w miejsce argonu m.in. gaz o mniejszym przewodnictwie cieplnym, jak krypton, a także ksenon (żarniki ksenonowe). W żarówkach halogenowych, oprócz gazu obojętnego – halogen, stosuje się również jod. Odpowiednio dobrana kompresja gazu w poszczególnych rodzajach oświetlenia samochodowego wpływa na jego żywotność i bezawaryjność.
 
Po trzecie, zbyt duże napięcie prądu. Nominalna wartość napięcia w układzie elektrycznym wynosi 12V, jednak znaczna ilość samochodów posiada napięcie o wartości od 13,2V do nawet 14V.  Napięcie większe o 5 proc. może prowadzić do znacznego obniżenia żywotności żarówki nawet o ponad 50 proc.
 
Po czwarte, wewnętrzne zanieczyszczenie reflektorów. Jeżeli reflektory w samochodzie są nieszczelne może dostawać się do ich wnętrza woda, która w wyniku ciepła wytwarzanego przez żarówkę zacznie nadmiernie parować. Powstała w ten sposób wilgoć wpływa negatywnie na żywotność oświetlenia w samochodzie.
 
Po piąte, nadmierne wstrząsy podczas jazdy. Jeżeli samochód jest wyposażony w twarde, sportowe zawieszenie i dodatkowo często porusza się po kiepskiej jakości drogach, wówczas zbyt duże wibracje i zbyt duże obciążenie żarówki może doprowadzić do jej szybkiego przepalenia się.
 
Oświetlenie halogenowe
 
Najpopularniejszym obecnie produktem stosowanym w przednich reflektorach samochodu są bez wątpienia żarówki halogenowe (H1, H2, H4, H7, H9, H11, H15, HB3, HB4, itp.). Standardowa żarówka halogenowa posiada średni strumień świetlny od 1000 do 1500 lumenów, a jej żywotność, według różnych źródeł, oscyluje pomiędzy 150 a 1100 godzin pracy.
 
Żarniki ksenonowe
 
Ksenony (D2S, D2R, D1R, itp.), określane również jako lampy wyładowcze i żarniki ksenonowe, to żarniki, których siła oświetlenia wynosi aż 3000 lumenów, a szacowana żywotność takiego oświetlenia to około 3000 godzin pracy. Duże znaczenie w przypadku trwałości żarników ksenonowych mają warunki ich pracy w samochodzie, a więc napięcie w układzie elektrycznym, odprowadzanie ciepła oraz jakość wykonania.
 
Żarówki w technologii LED
 
Coraz popularniejsze na rynku motoryzacyjnym w ostatnich latach stają się diody LED-owe. Największym atutem tego typu oświetlenia jest bez wątpienia jego trwałość, która może wynosić nawet 10 000 godzin pracy, natomiast moc świecenia żarówek w technologii LED może być nawet kilkadziesiąt razy wydajniejsza niż w przypadku standardowych żarówek.
 
Materiał Partnera
Vote it up
10
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!