Zabierz serce na spacer, wypróbuj Nordic Walking

Spacerowanie może doprowadzić zdrowe, równo bijące serce do dziewięćdziesiątki, a nawet dalej
 

Stawianie jednej nogi przed drugą to podstawowa umiejętność, która może sprawić, że twoje serce będzie mocne i zdrowe do dziewięćdziesiątki albo jeszcze dłużej. Ruch jest dla serca najważniejszy – zawsze bądź pewien, że spalasz więcej energii niż pobierasz.

Różnice pomiędzy ilością pobieranej energii oraz wydatkowanej wśród osób otyłych i szczupłych bywają bardzo małe i wynoszą zaledwie jedną tysięczną. Wystarczy, że ludzie otyli będą jeść o 0,1 proc. więcej niż spalają, a ekstremalnie otyli o 0,2–0,3 proc. więcej, by z upływem czasu te wartości się skumulowały. Stosunkowo niewielki wzrost aktywności, na przykład 30 minut spaceru dziennie, może zaważyć na tym, czy w średnim wieku zaczniesz się „rozsypywać”, czy zachowasz energię i dobrą kondycję.

Osoby otyłe zwykle przybierają na wadze około 9 kg w ciągu 20 lat – ale gdyby ćwiczyły, nie musiałoby do tego dojść. Spacery są łatwe, wygodne i nie trzeba za nie płacić. Spacerować może każdy i prawie wszędzie. Niestety, coraz mniej z nas spaceruje, a rezultatem jest wzrost otyłości.

Nadwagę ma 62 proc. mężczyzn i 53 proc. kobiet. Od 1980 do 1997 roku otyłość wzrosła z 6 do 17 proc. u mężczyzn i z 8 do 20 proc. u kobiet.

Podnieś tempo

Ludzie zwykle oceniają, że chodzą więcej, a jedzą mniej niż w rzeczywistości. Jedyny sposób, żeby wiedzieć na pewno, to liczenie kroków – dosłownie. Badania pokazują, że liczba kroków, które robisz każdego dnia, ma bezpośredni wpływ na całokształt twojego zdrowia. Gdy przychodzi do kontroli wagi, więcej przebytych kroków dziennie bez wątpienia daje lepszy rezultat.

Ostatnio naukowcy zważyli i zmierzyli 80 kobiet w wieku od 40 do 66 lat, a następnie poprosili, by przez tydzień nosiły licznik kroków – zarówno w pracy, jak i podczas relaksu. Wykazali prosty związek między liczbą wykonanych w ciągu dnia kroków a ilością zmagazynowanego tłuszczu. Kobiety, które zrobiły najwięcej kroków (10 tys. lub więcej dziennie) miały średnio tylko 26 proc. tłuszczu i prawidłowy indeks masy ciała (BMI).

Kobiety, które spędzały więcej czasu siedząc (6 tys. kroków lub mniej), miały średnio 44 proc. tkanki tłuszczowej – co plasowało je w kategorii otyłości – i wskaźnik BMI, który pokazywał wyższe ryzyko choroby serca.

Vote it up
981
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!