Yerba Mate źródłem magnezu cynku i teobrominy

Wprowadzenie do jadłospisu yerba mate może być dobrym wyjściem gdy wymagana jest suplementacja magnezem. Jedna porcja yerba Mate Green z 50 g suszu, dostarczy nam około 50% RDA magnezu, 15 % cynku oraz witamin oraz odpowiednio B1 30% RDA i B2 nawet 90% RDA. Kawa dzięki zawartości kofeiny stymuluje centralny układ nerwowy ale powoduje wypłukiwanie z organizmu cennego pierwiastka jakim jest magnez, dlatego wprowadzenie do diety yerba mate jako zamiennika kawy wydaje się być zasadne.  
 
Do witamin, które nie są magazynowane w organizmie zaliczamy witaminę C oraz wszystkie witaminy z grupy B w tym B1, B2, B3, B5, B6, B7, B8, B9, B12. Odpowiednio zbilansowana dieta powinna dostarczać 100% rekomendowanej przez WHO dziennej porcji witamin i minerałów otrzymanych z pożywieniem. Złe nawyki żywieniowe, a przede wszystkim uboga w warzywa i owce dieta, nadmiar cukrów prostych oraz nasyconych tłuszczów pochodzących z słodkich przekąsek i czerwonego mięsa wraz z dużymi ilościami kawy są jedną z głównych przyczyn wielu chorób cywilizacyjnych. Dotyka nas cukrzyca, nadciśnienie i coraz powszechniejsza związana z zespołem metabolicznym nadwaga i otyłość. W wyniku zaniedbań w prawidłowym odżywianiu może dojść do zahamowania procesów rozwoju organizmu, a długie okresy braku podaży odpowiedniej ilości rekomendowanych makro i mikroelementów,  mogą stać się zalążkiem chorób nowotworowych. Jak ma się do tych faktów picie coraz bardziej popularnej zielonej herbaty i yerba mate? Na pewno warto włączyć je do diety, zwłaszcza w sytuacji kiedy ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu - późną wiosną i latem. Każda filiżanka słomkowego naparu z tych tych roślin wpływa dodatnio na bilans wodny. Warto wspomnieć, że celem jest dostarczenie dorosłemu organizmowi około 1,5 litra wody dziennie. Zielona herbata bogata jest w katechiny, cenne substancje należące do grupy polifenoli, które są jednym z najmocniejszych przeciwutleniaczy. Jej picie na pewno pozwoli długo cieszyć się młodością i dobrym zdrowiem.
Picie naparu z Yerba mate  zwiększy podaż witamy C tj. ok 15% RDA i witaminy B6, której w porcji jest od 10 do 35% RDA. Dzięki zawartości kofeiny,teofiliny oraz teobrominy- alkaloidu, naturalnie występującego również w między innymi ziarnach kakaowca i czekoladzie spożywanie mate wpłynie dodatnio na samopoczucie. Należy zwróci uwagę na to, że zawarta w yerba mate teobromina ma wpływ na poziom lipo-protein o wysokiej gęstości HDL. By zmniejszyć ryzyko występowania  schorzeń układu krążenia obok zmniejszenia ilości cholesterolu LDL  celem jest równoczesne zwiększenie frakcji lipo-protein o dużej gęstości frakcji HDL. Dlatego wprowadzenie do diety yerba mate wydaje się być uzasadnione, we wszystkich sytuacjach kiedy nie ma do tego przeciwwskazań.
Warto zachowywać stale zdrowe nawyki żywieniowe. W diecie nie może brakować zielonych warzyw, owoców oraz  odpowiedniej ilości białek, tłuszczów i węglowodanów. Istotne są również wprowadzone ostatnio zmiany w piramidach żywieniowych, które uznają jako podstawę zdrowego odżywiania zwiększenie aktywności fizycznej. 
 
Materiał Partnera
Vote it up
28
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!