Wszystko zależy od przetworzenia

Kłopot z przetworzoną żywnością nie polega tylko na tym, że coś do niej dodano, ale i na tym, że wiele z niej usunięto
 

Wyjmij z kuchennej szafki zupę w proszku, paczkę chrupek i gotowy sos serowy, a z lodówki paczkę parówek lub dowolną, gotową do spożycia potrawę i przeczytaj listę składników. Na każdej z nich znajdują się dodatki do żywności. Powtórz ten eksperyment z jakimkolwiek opakowanym produktem, nawet w sklepie ze zdrową żywnością.

Prawie wszystkie produkty zawierają substancje, które nie są ich naturalnymi składnikami. Wydaje się, że nie są one bardzo szkodliwe, choć niektórzy na pewne z tych dodatków reagują uczuleniem. Jeśli jednak porównamy je z żywnością, z której nasz organizm powinien czerpać wartości odżywcze, to okaże się, że nie są one takie zdrowe.

Nikt zazwyczaj nie przyznaje się do tego, że żywi się produktami pełnymi dodatków i sztucznych smaków, choć wysoko przetworzone, pakowane jedzenie to znaczna część naszej codziennej diety. Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wykazują, że w 1980 r. przygotowanie posiłku zajmowało średnio godzinę. W 1999 r. było to już 20 minut. W ciągu kilkunastu lat spadła sprzedaż surowych produktów. Klienci częściej kupują teraz gotowe potrawy, twierdząc, że poprawiła się ich jakość.

Żywność z taśmy

Większość przetworzonej żywności opracowywana jest przez „chemików smaku” w laboratoriach przemysłu spożywczego, tak aby miały jak najdłuższą trwałość i jak najlepszy smak. Aby powstał smak, który zagwarantuje, że klienci będą chętnie kupować określony produkt, producent dodaje do niego słodziki, sztuczne smaki, tłuszcze, barwniki i związki chemiczne zmieniające konsystencję. Następnie taki produkt jest pięknie pakowany i intensywnie reklamowany. Dla wszystkich uczestników tego procesu jest to bardzo opłacalne.

Kłopot z przetworzoną żywnością polega nie tylko na tym, że coś do niej dodano, ale na tym, że wiele z niej usunięto. Bardzo często są to naturalnie występujące substancje chroniące serce, takie jak rozpuszczalny błonnik, przeciwutleniacze i „dobre” tłuszcze.

Jeśli weźmiesz pod uwagę dodatki żywnościowe, o których wiadomo, że zagrażają układowi krążenia, takie jak cukier, sól czy tłuszcze trans, szybko zrozumiesz, dlaczego dieta oparta na przetworzonej żywności jest szkodliwa dla zdrowia. Niepokój, jaki w 2005 r. wzbudziły informacje o barwniku Sudan-1, podejrzewanym o wywoływanie nowotworów, jest dobrym przykładem niebezpieczeństwa, na jakie sami się narażamy, sięgając po produkty przetworzone i o nieujawnionej zawartości.

Główna zasada programu „30 minut dziennie” polega na tym, by na talerzu znalazła się żywność nieprzetworzona, naturalna, ale bez konieczności spędzania wielu godzin na zakupach, krojeniu i gotowaniu.

Plan działania

Skuteczna zmiana sposobu przygotowywania posiłków jest trudniejsza, niż się wydaje. Większość z nas jest bardzo przywiązana do dań z pudełek, paczek i puszek. Producenci takiej żywności są sprytni: ich produkty są wygodne, łatwe w użyciu i tanie, a wszystko po to, abyśmy ulegli pokusie.

W tym rozdziale wytłumaczymy, na czym polega przetwarzanie żywności i zwrócimy uwagę na cztery składniki, które przede wszystkim należy usunąć ze swojej diety. W kolejnych rozdziałach przedstawimy grupy produktów, które powinny stać się podstawą twojego jadłospisu, i zaproponujemy przepisy oraz wskazówki kulinarne, dzięki którym przygotowywanie posiłków będzie łatwe.

Vote it up
1208
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!