Wolne rodniki a zawał serca

Naukowcy odkrywają możliwy mechanizm zmian chemicznych, które poprzedzają miażdżycę naczyń leżącą u podstaw choroby serca
 

Co musisz wiedzieć?
Stres oksydacyjny oznacza zniszczenia dokonane w organizmie przez aktywne cząsteczki tlenu, zwane wolnymi rodnikami. Nasze organizmy wytwarzają wolne rodniki, gdy oddychamy, trawimy, neutralizujemy alkohol i leki, a także gdy komórki przetwarzają tłuszcz i węglowodany w energię. Gdy wolne rodniki atakują cholesterol LDL, przekształca się on w substancję, która przyspiesza powstanie miażdżycy naczyń.

Jak to się dzieje?
Wolne rodniki są zwykle neutralizowane przez naturalne przeciwutleniacze organizmu. Jeśli ten system ochronny jest niewystarczający, rozpoczynają uszkadzanie komórek i innych cząsteczek, prowadząc do miażdżycy naczyń, raka, zaburzeń umysłowych i innych problemów zdrowotnych. Ilość naturalnych przeciwutleniaczy jest niewystarczająca z powodu braku owoców i warzyw w diecie, nadmiaru stresu i zbyt małej aktywności fizycznej.

Co nowego
Wolne rodniki atakują cholesterol LDL i sprawiają, że sprzyja on miażdżycy. Ta nowa forma cholesterolu powoduje lub ułatwia pękanie blaszki, a pęknięta blaszka ułatwia powstawanie skrzeplin, które blokują przepływ krwi do mózgu lub serca. Następuje wówczas udar niedokrwienny mózgu albo zawał serca.
Związek umysł–ciało Stresujący tryb życia może zwiększać stres oksydacyjny, a relaksacja go zmniejsza.

Wykrywanie
Nie ma dostępnych badań określających poziom stresu oksydacyjnego, ale można go w przybliżeniu oszacować na podstawie stylu życia. Nadwaga, dieta z małą ilością owoców i warzyw, palenie oraz brak ruchu podwyższa ryzyko stresu oksydacyjnego.

Standartowa opieka medyczna
Każdego roku wydajemy miliony złotych na witaminy i mineralne suplementy diety oraz popularne przeciwutleniacze, takie jak witaminy A, C, E oraz beta-karoten i selen. Jednakże nauka nie potwierdziła jeszcze ich skuteczności. Jedyny suplement, który okazał się naprawdę obiecujący, to koenzym Q10, który może chronić LDL przed utlenieniem.

Dostępność samoleczenia
Jest duża dla większości ludzi. Stosuj naturalnie dostępne przeciwutleniacze: ćwiczenia, redukcję stresu, kolorowe warzywa i owoce. Pij sok z jabłek lub winogron zamiast napojów gazowanych i jedz brokuły w sałatce. Zdrowe są nawet warzywa z puszki; mimo konserwowania zatrzymują one wiele przeciwutleniaczy, które świeże warzywa tracą podczas przechowywania. Bądź jednak ostrożny i sprawdzaj na opakowaniu zawartość sodu, gdyż warzywa są często puszkowane w słonej wodzie.

Vote it up
1618
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!