Wolne rodniki a zawał serca

Naukowcy odkrywają możliwy mechanizm zmian chemicznych, które poprzedzają miażdżycę naczyń leżącą u podstaw choroby serca
 

Nauka bada związek między różnymi formami ataku środowiska na nasz organizm. Niektóre spośród nich możesz kontrolować – np. dietę, leki, które bierzesz, lub palenie tytoniu – na inne nie masz wpływu, np. na zanieczyszczenia środowiska lub promieniowanie. Zainteresowania badaczy koncentrują się na stresie oksydacyjnym – uszkadzaniu komórek przez przemieszczających się w organizmie „niszczycieli”, zwanych wolnymi rodnikami. W takich procesach, jak oddychanie i trawienie organizm wytwarza dużą ilość potencjalnie destrukcyjnych cząsteczek wolnych rodników tlenowych.
Układ krwionośny jest stale wypełniony wolnymi rodnikami, których niszcząca moc pochodzi z każdego pojedynczego niesparowanego elektronu.

Dla zrównoważenia ładunku wymagają one innego elektronu – niestabilne cząsteczki „kradną” więc elektrony z innych cząsteczek w organizmie. Uszkadzają w ten sposób geny, białka i lipoproteiny, zwiększając zagrożenie chorobą wieńcową, nowotworami i innymi chorobami.

System samoobrony organizmu – włączając w to dostarczane z pokarmem przeciwutleniacze – zwykle szybko zmiata wolne rodniki. Jeśli jednak palisz, masz nadwagę, nie wykazujesz wystarczająco wiele aktywności fizycznej, jesteś zestresowany, masz zaburzenia metaboliczne lub niezdrowo się odżywiasz, procesy oczyszczające nie zachodzą. Podobnie jak wtedy, gdy komórki wytwarzają dodatkowe wolne rodniki, powstające podczas neutralizowania efektu działania promieniowania ultrafioletowego, światła, zanieczyszczeń, palenia tytoniu, zbyt dużej ilości alkoholu. Jeśli obrona przez naturalne przeciwutleniacze organizmu jest niewystarczająca, następuje stres oksydacyjny.

Stres oksydacyjny kluczowy dla zdrowia serca
Naukowcy wierzą, że stres oksydacyjny jest kluczowy dla zdrowia serca, że jest to czynnik, który przełącza miażdżycę naczyń z pozycji „wyłączona” na „włączona”. Moment zwrotny – kiedy cząsteczki LDL podlegają utlenianiu – następuje wtedy, gdy transport cholesterolu kończy się zatkaniem tętnic.

Dla układu immunologicznego utlenione cząsteczki LDL, nazywane LDL-ox, wyglądają jak najeźdźcy. Komórki tego układu, makrofagi, wyłapują je i stają się wypełnionymi tłuszczem komórkami piankowymi, które formują blaszkę miażdżycową. LDL-ox powoduje budowanie większej blaszki, a następnie jej rozrywanie, prowadzące do powstawania skrzeplin zatykających naczynia. Wysoki poziom LDL-ox podwaja ryzyko zawału serca.
Japońscy naukowcy stwierdzili, że osoby o wysokim poziomie utlenionego LDL (LDL-ox) częściej cierpią z powodu kolejnych zawałów serca. Pacjenci, którzy przeszli zawał serca, mieli cztery razy wyższy poziom utlenionego LDL niż grupa kontrolna osób zdrowych.

Dane potwierdzają, że cholesterol jest utleniany w wyściółce naczyń wieńcowych, co przyspiesza osadzanie złogów w naczyniach i prowadzi do zawału serca. Procesowi utleniania można w pewnym stopniu zapobiegać, stosując dietę bogatą w warzywa i owoce, które zawierają przeciwutleniacze.

HDL chroni LDL przed wolnymi rodnikami

Dobry cholesterol HDL nie tylko transportuje cholesterol LDL z powrotem do wątroby, lecz także chroni LDL, bezpiecznie usuwając utlenione tłuszcze. Jest to następny powód, by jeść produkty podwyższające poziom HDL w organizmie.
Jeśli masz zaburzenia metaboliczne, LDL jest bardziej podatny na utlenienie. W rezultacie jesteś zagrożony chorobą wieńcową. Nawet jeśli masz prawidłowy poziom cholesterolu, przy zaburzeniach metabolicznych wzrasta prawdopodobieństwo, że LDL będzie odmianą o cząsteczkach małych i gęstych, łatwo niszczonych przez wolne rodniki.

Badania krwi wykażą, czy masz superniebezpieczny LDL, ale można to sprawdzić o wiele łatwiej. Jeśli masz niski poziom HDL i wysoki poziom trójglicerydów, prawdopodobnie masz małe, gęste cząsteczki LDL. Jeśli podejrzewasz, że możesz mieć zaburzenia metaboliczne, ćwicz, trać wagę i jedz mniej węglowodanów prostych.

Przy okazji każdego posiłku jedz produkty bogate w przeciwutleniacze i pij soki. Odkryj sekret przyrządzania warzyw, który podwaja zawartą w nich ilość przeciwutleniaczy, doceń kruchą sałatę i zostań ekspertem w kupowaniu najlepszych dla swojego serca owoców i warzyw. Poznaj także prawdę o wszechobecnych na rynku suplementach i dowiedz się, dlaczego witamina E nie pomaga w obniżaniu poziomu utlenienia LDL. Odkryj ukojenie, jakie daje codzienna trzyminutowa medytacja oraz joga. Buduj swój spokój, nawet gdy jesteś bardzo zajęty.

Vote it up
1244
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!