Weź z warzyw to, co najlepsze

Jeśli chcesz w pełni skorzystać ze skarbów zawartych w warzywach, rób tak, by nie niszczyć cennych składników
 

Jeśli chcesz w pełni skorzystać ze skarbów zawartych w warzywach, rób tak, by nie niszczyć cennych składników. Naukowcy zbadali problem i wiedzą, że:
Marchewka zyskuje na wartości, gdy jest... smażona. Ma aż o 1/5 karotenoidów więcej niż surowa, a więc lepiej – podkreśla profesor Nicoletta Pellegrini z Universita` degli Studi di Parma – wzmacnia wzrok i układ odpornościowy.

Gotowanie na parze jest zwykle lepsze niż w wodzie, zwłaszcza jeśli zależy Ci na silnych przeciwutleniaczach – polifenolach. W wodzie, dowiedli badacze z Wielkiej Brytanii, ginie też większość glukozynolatów (są w roślinach kapustowatych), które mogą zapobiegać rozwojowi raka piersi, prostaty, płuc i żołądka.

Pomidory zawierają likopen, jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, który najlepiej pokazuje swą moc po podgrzaniu z oliwą. Dlatego pomidorowa i ketchup są zdrowsze niż surówka.

Czosnek uwolni cenny enzym allinazę, jeśli posiekasz lub zmiażdżysz ząbki – radzi Claudio Galmarini z Universidad Nacional de Cuyo w Argentynie. By zdążyły powstać lecznicze związki, zostaw miazgę na desce na około 10 minut. Gotuj lub smaż na patelni tylko 6 minut!

Krojenie, siekanie, tarcie przed gotowaniem czy smażeniem powoduje, że warzywa tracą sporo cennych składników. Np. z marchwi ucieka falkarinol, substancja o działaniu przeciwnowotworowym i przeciwgrzybiczym. Co się da, lepiej gotować w całości.

Vote it up
421
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!