Wartość witamin

Co trzeba wiedzieć dla zdrowia
 

Co za dużo, to niezdrowo
Możliwe, że suplementy dostarczające dużych dawek przeciwutleniaczy nie zapobiegają chorobom tak skutecznie, jak kiedyś sądzono.

Do najszerzej stosowanych należy witamina E, a badania zdają się wskazywać, że jej nadmiar może mieć szkodliwe skutki.
Witamina A i beta karoten to z kolei grupa witamin, które według niektórych badań zwiększają ryzyko zachorowania na raka.

Ostatnio do listy suplementów, z którymi należy „postępować ostrożnie”, dodano kwas foliowy. Istnieją badania, które wskazują na jego związek z powstawaniem polipów okrężnicy, a nawet zwiększaniem prawdopodobieństwa zachorowania na raka jelita grubego i odbytu.

Jak łatwo się domyślić, od kiedy kwas foliowy dodawany jest do produktów zbożowych, zdrowa dieta w połączeniu z multiwitaminami może zwiększyć nasze dzienne spożycie tej substancji do 1000 mcg, a nawet więcej.

Kobiety planujące ciążę lub będące w ciąży powinny dziennie dostarczać organizmowi 600 mcg kwasu foliowego; pozostali – 400 mcg, czyli tyle, ile zazwyczaj zawierają multiwitaminy.

To samo dotyczy witaminy E. Jej zwiększone dawki mogą pomagać w zapobieganiu chorobom serca, ale tyle, ile dostarczy nam przeciętna multiwitamina, wystarczy, byśmy odczuli jej dobre skutki dla zdrowia.


Warto wziąć pod uwagę

1. Nie lecz się samodzielnie Nawet witaminami, ziołami i suplementami – zamiast pomóc, mogą w Twoim konkretnym przypadku zaszkodzić, zmienić działanie leków, które przyjmujesz. O tym, jak uzupełniać tymi preparatami terapię powinien decydować lekarz, który Cię prowadzi. Porozmawiaj z nim. Czytaj dokładnie ulotki dołączone do leków.

2. Sprawdź, nim weźmiesz Jesteś zdrowym człowiekiem, ale łykasz witaminy i suplementy? Czy na pewno wiesz, że to właściwa dawka? Masz pewność, że Ci nie zaszkodzi? Sprawdź. Np. na stronach internetowych portalu medycznego MediWeb.pl (mediweb.pl/nutrition/wyswietl_vad.php?id=206) znajdziesz informacje o tym, ile i jakich witamin potrzebuje przeciętny człowiek. Tam także sprawdzisz, które witaminy rozpuszczają się w wodzie, a które w tłuszczach.

3. Pamiętaj o zasadzie złotego środka Laboratoria na świecie wciąż bombardują nas informacjami o nowych właściwościach witamin lub o straconych złudzeniach. Ostatnio na przykład naukowcy z Honolulu po przebadaniu blisko 200 tysięcy osób stwierdzili, że witaminy i suplementy nie pomagają w profilaktyce nowotworów. Wniosek – nie brać witamin. Jednak naukowcy z Rotterdamu donieśli po 10-letniej obserwacji ponad 2 tysięcy mężczyzn, że witamina B6 może obniżać ryzyko zachorowania na parkinsona. Wniosek – trzeba pędzić do apteki. Postępując w ten sposób, można oszaleć. Dlatego trzeba zachować spokój – jak najwięcej witamin czerpać z pożywienia i słuchać lekarza.

4. Nie lekceważ mocy ziół Niektóre z nich mają równie silne działanie, co lekarstwa z apteki, a część wchodzi w interakcje z lekami. Poczytaj, co radzą w tej sprawie eksperci. Zajrzyj na przykład na stronę nowoczesnafitoterapia.pl/content/1/5 i przeczytaj odpowiedzi na najczęściej zadawane przez pacjentów pytania. Zapewne znajdziesz wyjaśnienie swoich wątpliwości.

Vote it up
2677
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!