Wartość witamin

Co trzeba wiedzieć dla zdrowia
 

– Zawartość danego składnika może być wystarczająca, żeby znalazł się on na liście, ale nie dość duża, żeby miał jakieś znaczenie dla organizmu.
Dlatego czytaj etykiety, sprawdzaj skład multiwitaminy, którą chcesz kupić, i sprawdzaj, w jakim stopniu skład zaspokaja Twoje ZDD. Twoje zapotrzebowanie na witaminy pomoże Ci określić specjalista medycyny naturalnej albo lekarz rodzinny.

Specjalizacja lepsza od przypadku
Niektórzy dietetycy uważają, że lepiej wybierać mieszanki stworzone z myślą o konkretnych stanach niż tabletki, które miałyby uzupełnić jednocześnie wszelkie niedobory.

Doktor Peter Clifton sugeruje na przykład, że jeśli mamy kłopoty z kośćmi i osteoporozą, o wiele lepiej wybrać suplement z witaminą D i wapniem niż zwykłą multiwitaminę.
– Multiwitamina zawiera niewiele witaminy D i wapnia, toteż jej działanie na kości jest minimalne.
A doktor Tim Crowe dodaje:
– Dobrze jest znaleźć tabletkę łączącą oba składniki, bo to ułatwia przyswajanie.

Inny przykład wyspecjalizowanej mieszanki to suplementy z dużą dawką wspomagającego zajście w ciążę kwasu foliowego oraz z kwasami omega-3 z rybich olejów.
– Medyczne dowody na to, że kwas foliowy zapobiega uszkodzeniom układu nerwowego, są bardzo przekonujące – mówi doktor Crowe. – Istnieją też podstawy, by sądzić, że olej z ryb odgrywa dużą rolę w zapobieganiu chorobom serca.
Dlatego warto rozważyć następujące wskazówki.

Suplementy mające pomagać w walce ze stresem, zwiększające energię i regulujące metabolizm zazwyczaj zawierają witaminę B.
– Kwas foliowy niezbędny jest dla kobiet w ciąży, witamina B12 jest dobra dla wegan, tiamina pomaga przy uzależnieniu od alkoholu, ale przeciętny śmiertelnik zwykle nie musi się martwić o witaminy z grupy B – zauważa profesor Cohen.
Doktor Peter Clifton ostrzega przed myśleniem życzeniowym i kierowaniem się modami żywieniowymi.
– Dowody na to, że przyjmowanie witamin zmniejsza stres albo że stres pozbawia organizm witamin, nie wydają mi się przekonujące.

Dobre oleje
Trudno nie być pod wrażeniem korzyści płynących z przyjmowania rybich olejów z kwasami omega-3. Badania wykazują, że zmniejszają one ryzyko chorób serca i mogą mieć korzystne działanie przy schorzeniach stawów, depresji, a nawet utracie wagi. Rzadziej wspomina się natomiast, że tłuszcze zawarte w olejach z ryb są nietrwałe, ponieważ szybko się utleniają.
Oksydacja zaczyna się już podczas ich pozyskiwania i przetwarzania i postępuje, kiedy gotowy produkt leży na półce w sklepie lub w domu.

Vote it up
2675
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!