Wartość witamin

Co trzeba wiedzieć dla zdrowia
 

Chętnie sięgamy po witaminy, zioła lub suplementy diety na bóle stawów, przeziębienie, problemy z sercem czy stres. A czego nasz organizm naprawdę potrzebuje?

Garść faktów
Każdy dietetyk potwierdzi, że zdrowie zależy od odpowiednio zbilansowanej diety.

– Witaminy w tabletkach nie zastąpią prawdziwego jedzenia – mówi Marc Cohen, profesor medycyny komplementarnej w Royal Melbourne Institute of Technology w Melbourne. – Podstawą musi być nieprzetworzona zdrowa żywność. To ona dostarcza błonnik i masę, których nie dadzą żadne tabletki.

Doktor Peter Clifton, dyrektor programu Żywienia Ludności w Organizacji do spraw Badań Naukowych i Przemysłowych Wspólnoty Brytyjskiej, twierdzi, że osoby, które jedzą urozmaicone posiłki, raczej nie mają niedoborów witamin. Wyjątkiem są osoby starsze i te, które gwałtownie schudły, np. po zabiegu chirurgii bariatrycznej. Zazwyczaj przepisuje się im multiwitaminy, które większości ludzi są niepotrzebne. Skąd więc rosnąca miłość do multiwitamin?

W 2002 roku Harvard Medical School zalecił, aby każdy bez względu na wiek i stan zdrowia przyjmował codziennie jakiś suplement diety. Wskazanie to do dziś uważane jest za kontrowersyjne, ale wiele osób, chociaż codziennie nie je 5 zalecanych porcji warzyw i owoców, z coraz większym entuzjazmem traktuje regularne przyjmowanie suplementów jako swoiste zabezpieczenie przed skutkami nie dość doskonałego odżywiania.

– Na ogół multiwitaminy dostarczają prawie całą zalecaną dzienną dawkę (ZDD) witamin i minerałów, a więc na pewno nie szkodzą – mówi dietetyk doktor Tim Crowe ze szkoły zdrowia i żywienia na Deakin University.

Najlepsze multiwitaminy mają więcej składników naturalnych niż syntetycznych i to w postaci łatwo przyswajalnej dla organizmu, dodaje profesor Cohen.

– Dzisiaj wiele tabletek witaminowych zawiera naturalne rośliny – źródło fitochemikaliów – wyjaśnia profesor Marc Cohen.
Podkreśla, że te związki chemiczne pochodzenia roślinnego znajdują się w owocach i warzywach, ale gdy nie mamy dostępu do świeżej żywności, suplementy są jak znalazł.

Co wybrać?
Jeśli zdecydujemy się zażywać multiwitaminę, który z dziesiątków produktów wybrać?
Zasada jest prosta. Szukajcie takich, które dostarczają przynajmniej 75 proc. potrzebnych witamin i minerałów. I nie dajcie się zwieść ilości składników. Czasem na opakowaniu jest wymienionych 20 albo więcej substancji odżywczych, co sugeruje, że dostajemy doskonały produkt, mówi Cohen. Ale może to znaczyć, że każda występuje w tabletce w minimalnych ilościach.

Vote it up
1952
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!