Walcz z cukrzycą

Według ekspertów zmiana stylu życia może znacznie zmniejszyć lawinowy wzrost zachorowań na cukrzycę

Jeśli nic się nie zmieni, w ciągu 10 lat zostanie rozpoznana u milionów osób na świecie, 
wiele z nich przez nią umrze. 
To osobiste, rodzinne tragedie. Ale cukrzyca i jej powikłania to także ogromne wydatki państw 
na leczenie i koszty związane 
ze spadkiem wydajności w pracy
[w 2012 r. tylko na hospitalizację cukrzyków NFZ wydał 247 mln zł]. Państwa walczą więc z cukrzycą na wiele sposobów – m.in. wspierając badania przesiewowe, tworząc tereny do rekreacji czy propagując aktywność fizyczną. Dr Pirjo Ilanne-Parikka z Fińskiego Stowarzyszenia Diabetologicznego wierzy, że takie strategie mogą 
pomóc poprawić zdrowie całych społeczeństw.

Wiele zależy od nas samych. 
Cukrzyca typu 1 występuje rzadziej i rozwija się zwykle u dzieci i młodych dorosłych niezależnie od ich diety czy stylu życia. Inaczej jest
z cukrzycą typu 2 – można na nią 
zapaść w każdym wieku, ale najczęściej wykrywana jest u seniorów. Wielu z nich miało ją 
od lat, ale dopiero gdy doprowadziła do zawału, udaru 
lub uszkodzenia nerwów,

dowiedzieli się, że na nią chorują. Wcześniej nie badali się. Nic ich nie bolało, ale cukrzyca niszczyła ich wzrok, nerwy, serce... Mogła też powodować kłopoty z seksem.

To, że choroba rozwija się powoli jest 
naszą szansą. Najpierw bowiem wysyła sygnał 
– organizm przestaje prawidłowo wykorzystywać insulinę – hormon odpowiedzialny 
za przemiany cukru (tzw. insulinooporność).

– Osoby, u których 
cukrzyca rozwija się 
w ten sposób, mogą jej zapobiec, zmieniając styl życia – mówi 
dr Ilanne-Parikka. – Najważniejsze to nie tyć i codziennie być aktywnym fizycznie. Nawet nieduża utrata masy ciała, ok. 5%, wyrówna poziom cukru we krwi 
i może zmniejszyć 
ryzyko zachorowania.

Aby zmniejszyć ryzyko:

• Rusz się! Kup krokomierz i codziennie rób 6500 kroków. Zamiast jechać windą, wejdź 
po schodach, zamiast do samochodu – wsiądź na rower.

• Jedz zdrowo! Stosuj dietę bogatą w produkty pochodzenia roślinnego, w tym pełnoziarniste. Unikaj soli, słodzonych napojów i tłustych mięs.

• Śpij! I nie pracuj 
24 godz. na dobę.

• Badaj się! Dr Ilanne-Parikka, uważa, że poziom cukru we krwi powinien być mierzony raz na 
5 lat (lub raz do roku jeżeli ryzyko zachorowania jest zwiększone).

Vote it up
2133
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!