Twój zegar na lepsze zdrowie

Chcesz chronić serce, lepiej spać lub stracić kilka kilogramów? To proste. Pamiętaj tylko o naturalnym rytmie swojego ciała

Robią to ptaszki. Robią pszczółki, a nawet cyjanobakterie. Gdyby umiały mówić, powiedziałyby Wam, która godzina – a to dzięki wewnętrznemu zegarowi. Ten biologiczny mechanizm reguluje cykle migracji, zapylania i tego wszystkiego, co robią bakterie. Co ciekawsze i nasze ciało działa wedle zegara – i to niezależnie od tego, czy ktoś nosi zegarek. Ciśnienie krwi, wytrzymałość, skłonność do kichania czy zadyszki – każdy proces biologiczny podlega dziennym lub dłuższym rytmom. Co z tego wynika? Łatwo poprawić stan zdrowia, jeśli się wie, jak wykorzystać moc dziennych, tygodniowych i sezonowych cykli swego ciała. Jeśli chcesz się poczuć lepiej, rób wszystko we właściwym czasie!

Badaj się i lecz najkorzystniej

Zęby plombuj po południu
Znieczulenie stomatologiczne po południu utrzymuje się dłużej niż rano. Jedno z badań wykazało, że lidokaina podana w zastrzyku wczesnym popołudniem działa pięciokrotnie dłużej w porównaniu z taką samą dawką podaną wczesnym rankiem.

Ciśnienie mierz rano i wieczorem

– Ciśnienie krwi zmienia się w ciągu dnia: najniższe jest wieczorem, gdy idziemy spać, a najwyższe tuż po przebudzeniu – mówi doktor J. David Glass, biolog z Kent State University specjalizujący się w badaniu rytmów okołodobowych.

Dlatego jeśli kontrolujesz ciśnienie, by lekarz zdecydował, czy potrzebujesz leków, i sprawdzasz je tylko raz dziennie, możesz uzyskać błędne dane.

– Jeśli mierzysz ciśnienie samodzielnie, najlepiej rób to rano i wieczorem tej samej porze – zaleca Glass.
Dwukrotny pomiar czasem może uchronić nas przed braniem leków na obniżenie ciśnienia. Znając wyniki poranne i z wieczora, lekarz może zdecydować, że środki farmakologiczne nie są potrzebne, a wystarczą nam tylko ćwiczenia fizyczne i dieta.

Zgub kilka kilogramów

Waż się w piątki i w poniedziałki
Specjaliści od dawna radzili, żeby na wagę wchodzić przynajmniej raz w tygodniu – tak robi większość członków National Weight Control Registry (Narodowego Rejestru Kontroli Wagi), z których każdy stracił minimum 13 kilogramów i utrzymał zmniejszoną wagę co najmniej przez rok. Najnowsze badanie Washington University School of Medicine przyniosło dodatkowe wskazówki.

– Osoby odchudzające się zazwyczaj folgują sobie w weekend. Ale jeśli ważą się w piątek, zwłaszcza rano, kiedy waga jest najniższa, pamięć o wyniku pomaga im opanować apetyt – wyjaśnia doktor Susan Racette. – Natomiast kontrola wagi w poniedziałek pozwala szybko wrócić na właściwą drogę tym, którzy z niej zboczyli.

Kolację jedz wcześniej
Naukowcy potwierdzają ludową mądrość, że wieczorne i nocne podjadanie to prosta droga do otyłości. W jednym z badań sprawdzano wagę myszy z dwóch grup. Jedna była karmiona o zwykłej dla gryzoni porze, druga – w godzinach, w których zwierzęta te zazwyczaj śpią. Okazało się, że myszki z drugiej grupy przybrały na wadze dwukrotnie więcej niż te z pierwszej.

– Jeśli przestrzegasz diety, ale nie chudniesz, spróbuj jeść kolację godzinę wcześniej – podpowiada Deanna Arble z Northwestern University. – To nie zaszkodzi, a może pomóc.

Gimnastyka wieczorem
Chcesz szybciej polepszyć kondycję? Ćwicz po południu lub wieczorem. Doktor Michael Deschenes, fizjolog z College of William & Mary w stanie Virginia, dowiódł, że między godziną 16 a 20 siła i wytrzymałość wzrastają o 5 procent w porównaniu z porankiem, dzięki czemu fizycznie stać Cię na więcej. Ponadto o tej porze mięśnie są już rozgrzane, co pomaga uniknąć kontuzji.

Vote it up
2232
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!