Terapia sokami – wyciskaj na zdrowie

Dobrze przygotowane soki mają takie same właściwości jak owoce i warzywa, z których je zrobiono. Zawierają więc substancje ważne dla profilaktyki, a niekiedy i leczenia niektórych chorób – flawonoidy, antocyjany, glikozydy, garbniki. Aby ich picie było faktycznie terapeutyczne, powinniśmy wziąć pod uwagę kilka kwestii, dzięki którym ukierunkujemy nasze działania.
 
Właściwości zdrowotne świeżo wyciskanych soków
 
Soki mają ogromną rolę odżywczą, dlatego ich spożywanie zalecane jest w diecie dzieci, osób starszych i cierpiących na chroniczne schorzenia przewodu pokarmowego. Biorąc pod uwagę tę ich właściwość, należy przygotowywać soki będące mieszanką kilku składników i je pić między posiłkami, najpóźniej pół godziny przed.
 
Picie soków pozytywnie wpływa na procesy trawienia tłuszczów, węglowodanów oraz białek. Działają pobudzająco na enzymy odpowiedzialne za metabolizm – dzięki temu przyspieszone zostaje wydalanie toksyn z organizmu. A to z kolei wpływa na funkcjonowanie całego ustroju, które odczujemy jako:
 
  • poprawę samopoczucia,
  • poprawę wyglądu skóry,
  • poprawę jakości snu,
  • zmniejszenie wagi ciała.
Zdrowie w kolorze
 
Specjaliści podzielili owoce i warzywa na 7 grup kolorystycznych, którym przypisane zostały konkretne właściwości lecznicze.
 
  1. Czerwony – antynowotworowy: arbuz, grejpfrut różowy, pomidor.
  2. Czerwono-purpurowy – przeciwutleniający: truskawki, winogrona, jeżyny, borówki.
  3. Pomarańczowy – niszczy wolne rodniki: dynia, brzoskwinia, mango, marchewka.
  4. Pomarańczowo-żółty – dostarcza b-kryptoksanty: papaja, nektarynka, pomarańcza.
  5. Żółto-zielony – wspomaga widzenie: szpinak, groszek, kukurydza, rzepa, biała kapusta.
  6. Zielony – niszczenie rakotwórczych związków: kapusta, brukselka, brokuły.
  7. Biało-zielony – przeciwzapalny, antyinfekcyjny: cebula, czosnek, seler, cykoria, kalafior.
 
Wyciskarki do soków w domowej apteczce
 
Te urządzenia są niezastąpione w przygotowywaniu świeżych soków w domu – znając właściwości poszczególnych owoców i warzyw, możemy komponować koktajle pełne potrzebnych nam składników.
 
W trudnym dla organizmu okresie końca zimy, kiedy jesteśmy zmęczeni i czekamy już na wiosnę, specjaliści z portalu Zdroweimarkowe.pl proponują przepisy na szklankę soku, która postawi nas na nogi.
 
Przepis pierwszy: 2 pomidory, 3 łodygi selera, pół główki sałaty.
 
Przepis drugi: 1 banan, 1 brzoskwinia, 10 truskawek, ½ szklanki mleka.
 
Przepis trzeci: 1 mango, 1 banan, 2 plastry ananasa, ½ szklanki mleka.
 
Czasem wystarczy zajrzeć do lodówki, by zafundować sobie terapię adekwatną do aktualnych potrzeb organizmu. Owoce i warzywa pomogą nam poczuć się lepiej, a te w łatwo przyswajalnej formie soków warto serwować sobie jak najczęściej.
 
Materiał Partnera
Vote it up
186
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!