Rady dla początkujących biegaczy

Bieg i chód mogą z powodzeniem zastąpić inne rodzaje aktywności fizycznej. Atuty? Wygoda (wybierasz miejsce i czas) i niska cena (tylko para odpowiednich butów i skarpety)
 

Bieg pobudza krążenie, ćwiczy kości i mięśnie, zapobiega więc osteoporozie. Spalasz też kalorie. Oto ważne wskazówki:

Obuwie

Dobry but zapewnia oparcie stopie, która podczas biegu musi znosić trzykrotnie większe obciążenie niż zwykle – mówi John Buckley, fizjolog sportowy z Keele University. Szukaj lekkiego, przepuszczającego powietrze obuwia dobrze amortyzującego wstrząsy – szczególnie pod piętą, jeśli biegasz. Im wyższa cena, tym więcej bajerów, ale najważniejsze jest jednak to, by buty były naprawdę wygodne.

Skarpetki

Bawełniane z poliestrem i lycrą. Kup w sklepie sportowym, by uniknąć podróbek.

Nawierzchnia

Najbardziej miękka i najrówniejsza, jaką znajdziesz w swojej okolicy. Asfaltowa droga jest lepsza od twardego, betonowego chodnika czy nierównego trawnika. Bieg po terenie pochyłym zwiększa ryzyko kontuzji.

Styl

Liczy się postawa – pochyl się lekko do przodu, uginając nogi. Plecy proste, nie garb się! Nie stawiaj zbyt dużych kroków, możesz naciągnąć ścięgna pod kolanami i nadwerężyć stawy.

Intensywność

Jeśli po biegu możesz powiedzieć 2 lub 3 zdania na jednym oddechu, to stopień wysiłku jest odpowiedni, radzi fizjoterapeutka Cathy Simon. Jeśli przyjmiesz za „0” siedzenie  na kanapie, a za „10” taki wysiłek, że nie możesz złapać tchu, staraj się osiągnąć mniej więcej „5”.

Początek i koniec

Zawsze rozgrzej się, spacerując, a następnie biegnąc truchtem przez 5–10 minut. Po treningu to samo, ale w odwrotnej kolejności. Póki mięśnie są rozgrzane, zrób (2 lub 3 razy) ćwiczenia rozciągające. Nie wiesz jak? Pójdź raz na siłownię i spytaj o to instruktora.

Vote it up
596
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!