Pokonywanie stresu nie musi być trudne

Nadmiar stresu jest przyczyną wielu zaburzeń, w tym oporności na insulinę, otyłości brzusznej, podwyższenia ciśnienia krwi i zmienności rytmu serca. Jaki jest sposób, żeby z nim wygrać?
 

 

Skup się na jednej rzeczy
Ludzie mają obsesję na punkcie wielozadaniowości. Po co ograniczać się do rozmowy telefonicznej ze znajomym, skoro można równocześnie jeść kanapkę i robić listę zakupów? Poświęcając uwagę kilku czynnościom jednocześnie, nie skupiasz się tak naprawdę na żadnej, a to wywołuje poczucie wyczerpania i niezadowolenia.
Zamiast próbować robić dziesięć rzeczy naraz, spróbuj zrobić jedną. Skoncentruj się na niej i skończ, zanim przejdziesz do następnej. Skupienie się na jednej czynności spowoduje, że wykonasz ją szybciej (i może z większą przyjemnością) i poczujesz satysfakcję oraz przyjemność z lepszej kontroli nad rzeczywistością.

Odpocznij od wiadomości
Przez jeden dzień w tygodniu staraj się nie oglądać żadnych wiadomości w telewizji.
Jeżeli stanie się coś naprawdę ważnego, i tak o tym usłyszysz, a przynajmniej nie narazisz organizmu na dzienną dawkę stresu, spowodowaną ciągłym czytaniem i słuchaniem o przestępstwach i katastrofach, które wydarzyły się w każdym zakątku świata.
Pozwól sobie na odrobinę ciszy
Firmy myślące przyszłościowo organizują „pokoje ciszy”, w których pracownicy mogą przez kilka minut odpocząć od zgiełku drukarek, telefonów, faksów i pagerów. Postaraj się, żeby również w twoim domu było takie ciche miejsce, gdzie mógłbyś poukładać myśli, kiedy masz już wszystkiego dość. Zaskakujące, że przebywanie w takim miejscu nawet przez 30 sekund może złagodzić stres.

Medytuj
Naukowo udowodniono, że klasyczna medytacja, podczas której siedzi się przez 10–20 minut i wydaje dźwięki, takie jak „om”, redukuje poziom stresu. Jednak niewielu Polaków oddaje się medytacji. Praktyczniejsza jest medytacja, którą można uprawiać, idąc ulicą lub myjąc samochód. Postaraj się medytować raz dziennie.

Weź urlop
Sondaż przeprowadzony wśród pracowników biurowych wykazał, że 60 proc. z nich było „zbyt zajętych”, by wykorzystać urlop. Urlop zwiększa wydajność pracy i pomaga sercu. Zaplanuj urlop wcześniej, aby wszyscy byli uprzedzeni o twojej nieobecności i abyś miał na co czekać.

Dostrzeż swój sukces
Zanim zaangażujesz się w stresujący projekt, przeprowadź jego umysłową symulację. Wyobrażając sobie to zadanie, nastaw się na jego wykonanie. Kiedy już naprawdę je zaczniesz, będzie tak, jakbyś je powtarzał. W trakcie wykonywania zadania myśl pozytywnie. Już samo stwierdzenie „dam radę” uczyni cię bardziej pewnym siebie.

Miej w domu zwierzę
Posiadanie w domu zwierzęcia może zaoszczędzić Narodowemu Funduszowi Zdrowia wielu wydatków. Twierdzenie to jest oparte na australijskich i niemieckich badaniach, wykazujących, że właściciele zwierząt rzadziej chodzą do lekarza, mają mniej problemów ze snem i rzadziej przyjmują leki nasercowe.
Ale uwaga: zwierzęta mogą zwiększać ryzyko infekcji, co podnsi zagrożenie stanami zapalnymi. Inne badania dowodzą, że obecność zwierząt wzmacnia układ odpornościowy dzieci.

Oddychaj głęboko
W stresującej sytuacji weź 4–5 wdechów, na tyle głębokich, by twój brzuch się uniósł. Naukowcy z Birmingham University udowodnili, że wykonywanie głębokich wdechów przeciwdziała fizycznym skutkom silnego napięcia.
Kiedy grupa ochotników wykonywała pamięciowe zadania matematyczne, obserwowano u nich wzrost ciśnienia krwi i zmniejszenie zmienności rytmu zatokowego serca (wskaźnik HRV). Gdy natomiast wykonywali to samo zadanie, oddychając głęboko, ciśnienie krwi obniżyło się, a HRV wzrosło (HRV jest ważnym wskaźnikiem określającym funkcje serca; obniżone HRV wiąże się ze wzrostem ryzyka zawału serca). Oddychając głęboko i powoli prawie zawsze będziesz mógł się uspokoić.

Słuchaj muzyki
Jedno z badań przeprowadzonych w Hongkongu wykazało, że pacjenci, którzy podczas drobnych operacji, wymagających jedynie znieczulenia miejscowego słuchali wybranej przez siebie muzyki, byli mniej zaniepokojeni, mieli niższą częstość pracy serca i niższe ciśnienie krwi niż chorzy, którzy nie słuchali muzyki.

Rozmasuj stres
Stres powoduje, że mięśnie napinają się, co zmniejsza przepływ krwi oraz dopływ tlenu i składników odżywczych do serca. Przeciwdziała temu rozluźnienie mięśni przez masaż. W celu wykonania prostego masażu tocz piłkę tenisową okrężnymi ruchami po miejscach, w których czujesz napięcie.

Nie denerwuj się
Stres jest reakcją na różne zdarzenia. Często nie możesz kontrolować biegu wydarzeń, ale możesz kontrolować reakcję, jaką w tobie wywołują. Gdy następnym razem będziesz spięty, zadaj sobie następujące pytania: „Czy naprawdę warto się denerwować?”, „Czy stres mi pomoże?”. Bardzo często odpowiedź na oba pytania brzmi „nie”.

Wysypiaj się
Zmęczenie powoduje, że trudniej radzimy sobie w sytuacjach wywołujących stres. Postaraj się spać przez osiem godzin na dobę.

Płacz
Czy zauważyłeś, o ile lepiej się czujesz, jeśli się wypłaczesz? To dlatego, że wraz ze łzami usuwasz szkodliwe substancje chemiczne powstające podczas reakcji stresowej oraz uwalniasz nagromadzoną negatywną energię. Gdy wszystko źle się układa, pozwól popłynąć łzom. Poczujesz się dużo lepiej.

Vote it up
1628
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!