Pokonywanie stresu nie musi być trudne

Nadmiar stresu jest przyczyną wielu zaburzeń, w tym oporności na insulinę, otyłości brzusznej, podwyższenia ciśnienia krwi i zmienności rytmu serca. Jaki jest sposób, żeby z nim wygrać?
 

Stres. Samo słowo wystarczy, a dłonie robią się wilgotne, pot występuje na czoło i zaczynasz myśleć o lekach obniżających ciśnienie. Ale stres w małej dawce ma dobroczynne działanie. Zastanów się nad tym. Luźna struna skrzypiec jest głucha i bez życia. Nie wpada w rezonans i nie wydaje dźwięków. Jeśli jest napięta zbyt mocno, pęka. Tylko właściwe naciągnięcie struny sprawia, że można z niej wydobyć śpiewne dźwięki, składające się na pełną energii i harmonii muzykę.
Tak samo dzieje się w życiu. Wytworzenie wokół siebie niewielkiej ilości napięcia wyzwala energię umysłową i fizyczną, która jest konieczna do osiągania celów i spełniania marzeń. Jeśli jednak stresu jest za dużo (a większość z nas ma go po uszy), struny w twoim sercu zaczynają jęczeć.
Badania wykazują, że nadmiar stresu jest przyczyną wielu zaburzeń, w tym oporności na insulinę, otyłości brzusznej, podwyższenia ciśnienia krwi i zmienności rytmu serca. Zakłóca to zdolność serca do prawidłowych reakcji, przez co może zwiększyć się ryzyko nagłej śmierci lub śmiertelnych zaburzeń rytmu serca. Twoim celem jest dokonanie małych zmian w stylu życia, tak aby utrzymać zdrowe napięcie i zmniejszyć nadmiar stresu. Dzięki temu twoje życie (i serce) będzie radosne i twórcze.

Dokuczliwe zmartwienia
Prowadzisz samochód i nagle ktoś zajeżdża ci drogę. Gwałtownie wciskasz hamulec, pasażerowie zamierają, serce wali jak szalone. Takie reakcje, określane jako ostry stres, dotyczą nagłych, pojedynczych epizodów strachu lub podniecenia, które wyzwalają w organizmie reakcję typu „walcz lub uciekaj”. W odpowiedzi na niebezpieczeństwo powoduje ona napięcie całego ciała.
Kierowcy nie muszą się jednak przejmować. Przypadkowe incydenty, wyzwalające ostry stres, nie niepokoją lekarzy. Martwi ich natomiast stres przewlekły – niepokój, który trwa całymi dniami, miesiącami lub latami. Wywoływany jest na przykład nieustannym brakiem pieniędzy, trwaniem w toksycznym związku, strachem przed utratą pracy, codziennymi dojazdami do pracy w niekończących się korkach.
Problem polega na tym, że coraz więcej osób przeżywa przewlekły stres. W obecnych czasach, pełnych chaosu i wyzwań, którym musimy podołać, krzyczących nagłówków gazet i poczty elektronicznej, niezmiennie staramy się robić coraz więcej i więcej. Wszystko nas niepokoi, od możliwości zwolnienia z pracy po niebezpieczeństwo ataku terrorystycznego. Nasze serca płacą za to wysoką cenę.
Naukowcy z Royal Free and University College Medical School w Londynie przeprowadzili badania na grupie 1408 mężczyzn w wieku od 40 do 60 lat.
W chwili rozpoczęcia badań, w latach 70. ubiegłego wieku, u żadnego z nich nie stwierdzono choroby serca.
Dwadzieścia pięć lat później okazało się, że ci, których na początku badań scharakteryzowano jako niezrównoważonych lub obsesyjnych, częściej umierali z powodu chorób serca.
W innym badaniu naukowcy z University College London zauważyli związek między przewlekłym stresem a zespołem metabolicznym. Badacze planują już dalsze eksperymenty, aby potwierdzić tę obserwację. Kardiolodzy dostrzegają związek stresu, niepokoju i depresji z rozwojem choroby wieńcowej.
W dodatku, przewlekły stres zwiększa prawdopodobieństwo uzależnienia się od papierosów, nadużywania alkoholu, otyłości i nadciśnienia. Są to czynniki ryzyka, które bezpośrednio lub pośrednio wpływają niekorzystnie na zdrowie serca. Stres może również pogorszyć stan zdrowia tych osób, które cierpią na miażdżycę lub chorobę wieńcową.
Raport „Ratowanie życia” z 1999 r. alarmuje, że ludzie pracujący w stresujących zawodach są bardziej narażeni na choroby serca. Dokument ten zwraca uwagę zwłaszcza na to, że kobiety wykonujące odpowiedzialne zawody, w których tylko w niewielkim stopniu mają wpływ na bieg wydarzeń (np. pielęgniarki), są o 70 proc. bardziej narażone na chorobę wieńcową w porównaniu z kobietami wykonującymi pracę, która poddaje się kontroli.

Pozbądź się stresu
Walka ze stresem to dobry interes. Zaopatrujemy się w poradniki i świece zapachowe, chodzimy na masaże i wykupujemy wczasy nad Morzem Śródziemnym. I wszystko po to, aby się zrelaksować. Choć właściwie nie musisz wydać nawet złotówki, aby ukoić stres. Nie potrzebujesz też poświęcać tej sprawie wiele czasu. Po pierwsze, odżywiaj się dobrze i ćwicz. Wzmocni to twój układ odpornościowy i rozładuje stres.
Prawidłowa masa ciała i wysoka sprawność fizyczna pomagają uporać się z codzienną dawką stresu. Po drugie, spróbuj kilku z wymienionych poniżej sposobów.
Pozwolą ci one zachować spokój, opanowanie i skupienie w obliczu nawet najbardziej stresującego dnia.

Vote it up
1543
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!