Podstawowe wyzwania freelancera – jak rozwinąć swoją działalność?

Nie widzisz się w roli „typowego” pracownika – z szefem nad głową i sztywnym czasem pracy? Rozwiązanie jest proste: zostań freelancerem. Pracuj na własną rękę, samodzielnie pozyskując klientów i działając na własnych zasadach. To opcja dostępna zwłaszcza dla osób wykonujących „kreatywne” zawody – np. copywriterów, programistów czy webdesignerów. Zanim jednak rzucisz się w wir freelancingu, poznaj podstawowe wyzwania, które przed Tobą stoją.
 
Zastanawiasz się, od czego zacząć działalność jako freelancer i jak ją zorganizować? Oto kilka podpowiedzi, które zwiększą Twoje szanse na osiągnięcie prawdziwego sukcesu.
 
Pozyskiwanie klientów – krok pierwszy, czyli bądź widoczny w Sieci
 
Wiesz, że jesteś dobry w projektowaniu stron, pisaniu czy też doradztwie finansowym? Czas poinformować o tym świat. Zacznij od przygotowania dobrej wizytówki online. W końcu to w sieci większość z nas szuka dzisiaj usługodawców. Jak ją stworzyć?
Po pierwsze przyda Ci się własna strona internetowa, na której zaprezentujesz zarówno siebie jako osobę, jak i swoje portfolio. Zadbaj, aby:
 
serwis był prosty i przejrzysty – potrzebujesz wyłącznie prostej wizytówki, a nie skomplikowanego (i kosztownego) portalu,
odpowiednio rozbudować sekcję portfolio – tak, aby móc pokazać pełnię swoich możliwości,
serwis był responsywny – a więc dobrze wyświetlał się zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych,
Twoja strona miała atrakcyjną domenę – np. związaną z Twoim nazwiskiem lub nazwą firmy, pod której szyldem działasz.
 
Drugą, równie ważną wizytówką wirtualną, będzie profil na LinkedIn. Ten serwis społecznościowy łączy profesjonalistów i pozwala nawiązywać relacje biznesowe. Zadbaj, aby na Twoim profilu pojawił się krótki, ale treściwy biogram, który uwypukli Twoje największe atuty, a także – co równie ważne – profesjonalne zdjęcie. Jak Cię widzą, tak Cię piszą!
 
Referencje to Twój największy kapitał
 
Zdobyłeś już doświadczenie w swoim zawodzie? A może właśnie je zdobywasz i widzisz, że klienci są zadowoleni z jakości Twoich usług? Jeśli tak, nie zapomnij ich poprosić o referencje. To one są najlepszym potwierdzeniem tego, że warto z Tobą współpracować. Im więcej ich zgromadzisz – tym lepsza będzie Twoja pozycja na rynku.
 
Nie zapomnij również, aby zasugerować swoim klientom, że jeśli są zadowoleni z Twoich usług, mogą je polecić także swoim partnerom biznesowym. W ten sposób poszerzysz swoją sieć kontaktów, co zaprocentuje w przyszłości.
 
Organizacja pracy – wybór miejsca jest ważny
 
Jeśli freelancing, to praca z domu? To jedna z możliwych opcji. Dla wielu – najwygodniejsza, ponieważ domowe zacisze pozwala się w pełni skoncentrować na realizowanych zadaniach. Tak dzieje się pod warunkiem, że jesteś w stanie odizolować się w domu od życia rodzinnego zarówno fizycznie (np. adaptując jeden z pokojów na gabinet), jak i psychologicznie. Jeśli wolisz, możesz pomyśleć również o skorzystaniu z przestrzeni coworkingowej, która pozwoli Ci się poczuć jak w pracy, lub też wybrać dowolne inne miejsce. Nie przeszkadza Ci szum w kawiarni, gdy piszesz lub projektujesz i lubisz być w towarzystwie ludzi – jeśli tak, korzystaj z tej możliwości!
 
Płynność finansowa – jak ją osiągnąć?
 
Pozyskiwanie klientów i organizacja pracy są sporymi wyzwaniami. Największym jest jednak zabezpieczenie własnej płynności finansowej. Jak to zrobić? Z jednej strony – możesz związać się w większym stopniu z jednym partnerem, wypracowując z nim bardziej długofalowe relacje. To rozwiązanie, które zapewni Ci większe poczucie bezpieczeństwa, ale z drugiej strony… ograniczy Twoje poczucie wolności.
 
Co zatem zrobić, by mieć pewność, że klient zapłaci za wykonaną pracę, a Ty nie będziesz czekać na ustaloną sumę przez 30, 60 czy 90 dni? Po pierwsze – dobrą polityką, zwłaszcza gdy rozpoczynasz współpracę z nowym klientem, jest prośba o uiszczenie zaliczki, która wyniesie kilkadziesiąt procent wartości całego zlecenia. Po drugie zaś – warto rozważyć skorzystanie z opcji mikrofaktoringu (poznaj różnice między rodzajami faktoringu na blogu Finiata.pl: https://www.finiata.pl/blog/rodzaje-faktoringu). To rozwiązanie, które pozwala Ci uzyskać pieniądze za wystawioną fakturę nawet natychmiast. Firmy takie jak Finiata wypłacają je na podstawie faktury sprzedażowej, a Ty rozliczasz się w momencie, gdy uzyskujesz gotówkę od swojego klienta. Dzięki temu zyskujesz i Ty (otrzymując należną Ci kwotę bez zwłoki), i Twój Klient (który może cieszyć się dłuższym terminem zapłaty).
 
Postawienie pierwszych kroków w świecie freelancingu może być dużym wyzwaniem. Niemnie jednak, jeśli je podejmiesz, zachowasz konsekwencję i skorzystasz z dostępnych na rynku narzędzi, które Cię wspierają – Twoje szanse na osiągnięcie sukcesu i pełnej wolności będą bardzo wysokie.
 
Materiał Partnera
Vote it up
15
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!