Odnawiająca moc stretchingu

Zaledwie kilka minut dziennie zwykłego rozciągania może przywrócić od 10 do 15 proc. utraconej elastyczności
 

Jako niemowlęta byliśmy tak elastyczni, że mogliśmy bez trudu włożyć do ust palec u nogi. Jako dorośli natomiast jesteśmy tak sztywni, że odczuwamy ból, gdy musimy obciąć paznokcie u nóg.  Utrata elastyczności z upływem czasu wynika po prostu z braku aktywności fizycznej.

Przeciętny, nieuprawiający ćwiczeń człowiek w dorosłym życiu traci od jednej czwartej do jednej trzeciej, a prawdopodobnie nawet więcej, swoich możliwości ruchowych. Dramatycznie obniża to poziom aktywności i powoduje osłabienie serca. Ponieważ elastyczność obniża się powoli w ciągu wielu lat, jej spadek ledwo zauważamy.

 – Jeśli spędzasz dzień, siedząc na kanapie, w samochodzie i za biurkiem, możesz łatwo stracić 75 proc. swoich możliwości ruchowych zanim osiągniesz sześćdziesiątkę – mówi brytyjska specjalistka fizjoterapii sportowej Claire Small. – I powstaje błędne koło. Poruszać się jest ci ciężko, więc tego nie robisz, wobec czego stajesz się sztywniejszy i mniej ruchliwy. Im jesteś mniej aktywny w swoim codziennym życiu, tym ważniejsze jest rozciąganie mięśni. Wspaniałe w ludzkim organizmie jest to, że mięśnie i stawy, używane w sposób odpowiedni, wykonują swoją pracę  przez długi czas. Jeśli jesteśmy aktywni,  nasze mięśnie, kości i stawy są mocniejsze, regenerują się i adaptują do wysiłku, jeżeli zaś prowadzimy siedzący tryb życia, nasz układ ruchu powoli traci zdolności witalne. Oczywiście, trzeba unikać przetrenowania, ponieważ może mieć ono katastrofalne skutki.

Oprócz ćwiczenia mięśni, aby były bardziej elastyczne i żebyś mógł cieszyć się aktywnym życiem, stretching pomaga kontrolować wysokie ciśnienie krwi i oporność na insulinę przez likwidowanie stresu. Mięśnie są wyposażone w receptory rozciągania, które pozostają w stałym kontakcie z mózgiem, informując go o ogólnym poziomie napięcia. Kiedy mięśnie są przewlekle napięte, mózg otrzymuje wiadomość, że organizm jest zestresowany. Stretching pomaga mięśniom rozluźnić się, zrelaksować i przesłać do mózgu wiadomość, że wszystko jest w porządku.

Otwórz swoje mięśnie
Tkanki naszego ciała zmieniają się z wiekiem. Tak jak skóra z upływem czasu robi się cieńsza i bardziej sucha, tak samo
starzeją się mięśnie i tkanka łączna. Wraz z mniejszą ilością płynów mięśnie tracą elastyczność i stają się krótsze, napięte i mniej nawilżone. Krótkie, sztywne mięśnie działają jak opaski uciskowe, utrudniając krążenie, a naczynia krwionośne nie mogą dostarczać substancji odżywczych i odprowadzać produktów przemiany materii. Gdy związki te  się gromadzą, tworzą się twarde węzły (zwapnienia), które powodują, że sztywniejemy i czujemy się niekomfortowo.

W rezultacie dosłownie tkwimy w przygarbionej pozycji, jaką większość z nas przybiera podczas czytania, pisania, jazdy samochodem, jedzenia, gotowania i sprzątania. Wielu ludzi uważa, że zła postawa to tylko problem estetyki, ale garbienie się i zastój mięśni jest powodem obniżenia równowagi mięśniowej, bólów głowy i pleców, zwyrodnienia stawów kręgosłupa.

Zła postawa ma wpływ nawet na oddech – powoduje, że jest on płytszy, ponieważ płuca nie mogą całkowicie się rozprężyć, jeśli klatka piersiowa jest zapadnięta. Garbienie się sprawia, że ludzie czują się fizycznie i emocjonalnie źle.

Kiedy rozciągasz mięśnie w pełnej skali ruchu, „otwierasz kanały” – ułatwiasz krążenie, transport i szybkie eliminowanie produktów przemiany materii z tkanek. Stretching będzie także powodować wzmożone wydzielanie mazi stawowej w głowach i panewkach stawowych, co pozwoli utrzymywać stawy w zdrowiu i poruszać się płynnie. Bez względu na to, jak długo nie uprawiałeś ćwiczeń, stretching może ci przywrócić dawną sprawność.

Nie musisz spędzać wielu godzin, skręcając ciało w akrobatyczne figury. Zaledwie kilka minut prostych codziennych ćwiczeń może przywrócić 10–15 proc. utraconej elastyczności.

Bezustanne rozciąganie

Wszystkie pokazane tu działania są wartościowe, ponieważ mają na celu uaktywnienie poszczególnych grup mięśni i uzyskanie korzyści w jak najkrótszym czasie. A rozciąganie mięśni jest ważne w każdej chwili. Pozwala rozproszyć popołudniowe chandry, doprowadza krew do rąk i nadgarstków, gdy piszesz lub czytasz zbyt długo, przygotowuje cię do chodzenia, podnosi na duchu i stawia na nogi. Proponujemy, abyś oprócz wykonywania codziennych czterominutowych ćwiczeń, rozciągał się przez cały dzień, także wieczorem.

Ważne, aby rozciągać się bezpiecznie i delikatnie, a w każdej pozycji wytrzymać przez co najmniej 15 sekund.

Vote it up
727
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!