Neurotyping - metoda, która pomoże ci osiągnąć lepsze efekty treningowe.

Sukces związany z treningiem zależy od sprawnego funkcjonowania układu nerwowego. Czy kiedykolwiek ukończyłeś program treningowy, nie widząc rezultatów? Próbowałeś wrócić po kontuzji, ale zły dobór aktywności sprawił, że zrezygnowałeś? Czy kiedykolwiek musiałeś zmusić się do ukończenia planu treningowego, ponieważ to cię po prostu nie motywowało? Może nawet poczułeś się winny z tego powodu. A może kiedy nie zauważyłeś żadnych rezultatów po prostu założyłeś, że przyczyną była twoja "zła genetyka".
 
Problemem nie jest program, etyka pracy ani genetyka. Problem polega na tym, że program treningowy nie pasował do twojego profilu psychologicznego i neurologicznego.
 
Twoje postrzeganie treningu jest uwarunkowane genetycznie przez równowagę twoich neurotransmiterów. A twoje neurotransmitery kontrolują wszystko.
 
Na podstawie tej teorii można wyodrębnić 5 podstawowych neurotypów, i na ich podstawie planować aktywność fizyczną indywidualnie każdej osobie:
 
TYP 1A – takie osoby najbardziej potrzebują rywalizacji i współzawodnictwa. Trening musi stanowić ekstremalne obciążenie i musi być wyzwaniem. Najważniejsze są podnoszone kilogramy, więcej z treningu na trening. Źle tolerują wysoką objętość, szybko się regenerują się po mocnym obciążeniu układu nerwowego, najlepiej radzą sobie przy bardzo wysokiej częstotliwości treningu. Ćwiczenia izolowane w planie praktycznie nie występują, gdyż nie są dla nich żadnym bodźcem, dominują wysokie obciążenia treningowe.
 
TYP 1B – takie osoby chcą być jak najbardziej wydajne, ich program powinien bazować na sile absolutnej i eksplozywności. Dobrze tolerują wysokie zróżnicowanie ćwiczeń i zadań dodatkowych. Przez wzgląd na wyższy poziom acetylocholiny cechują się dobrą koordynacją ruchową i lepszą kontrolą motoryczną. Bardzo wydajnie przenoszą korzyści jednych wzorców ruchowych na kolejne, dlatego mogą korzystać z szerokiej gamy ćwiczeń w  treningu.
 
TYP 2A – takie osoby najbardziej potrzebują różnorodności. Mogą poradzić sobie z dużą objętością, ale szybko przejawiają oznaki umysłowego przetrenowania (utrata motywacji, niska energia, apatia, wahania nastroju), gdy trening staje się powtarzalny. Program treningowy dla takich osób  charakteryzuje wysoki poziom zmienności.
 
Każdy dzień treningowy ma zupełnie inne "odczucia". Program ten obejmuje wszelkiego rodzaju prace: siłową, trening pompy, hipertrofię funkcjonalną czy ćwiczenia eksplozywne.
 
TYP 2B -  jest nastawiony na hipertrofię i czucie mięśniowe. Wykorzystuje najlepsze metody, aby zmaksymalizować rozwój mięśni i połączeń nerwowo-mięśniowych.
 
Ich układ nerwowy słabo toleruje maksymalne obciążenia, dlatego osoby trenujące są zobligowane do pracy na umiarkowanych obciążeniach, a nie w ramach wysiłku maksymalnego.
 
TYP 3 – takie osoby najlepiej czują się w stałej rutynie treningowej.  Zbyt duża różnorodność i zmienność będzie afektować ich sportowe osiągnięcia i postępy. Aby trening im służył, muszą w pełni kontrolować to co robią i czuć się przy tym niesamowicie pewnie.
 
Zbyt częste używanie zbyt wielu ćwiczeń lub zbyt częste ich wykonywanie hamuje ich rozwój. W planowaniu treningu najważniejsza jest efektywność, a co za tym idzie fazy tego programu są zorganizowane w taki sposób, aby zmaksymalizować efektywność techniczną i zastosować bardzo stopniowy model progresyjny.
 
Program zawiera bardziej sztywną strukturę, bazuje na bardzo dokładnych obciążeniach czy % wagi jaką należy wykorzystać podczas sesji treningowej. Każdy ruch jest trenowany z wyższą niż zwykle częstotliwością, aby zmaksymalizować opanowanie techniki.
 
Autor: Jakub Surmacz - redaktor na stronie bloga https://unbrokenstore.com, Absolwent Uniwersytetu medycznego w Lublinie i wielki pasjonat programowania treningowego, nie tylko w konwencji CrossFit.
 
Na co dzień zajmuje się swoimi podopiecznymi, współpracując z nimi zarówno jako trener jak i fizjoterapeuta. Wieloletnie doświadczenie ze sportowcami różnych dyscyplin zaowocowało zebranym doświadczeniem, którym Kuba chętnie dzieli się z ludźmi. 
 
Materiał Partnera
Vote it up
16
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!