Marki Godne Zaufania

Wyniki badania European Trusted Brands 2011

Reader’s Digest już po raz jedenasty prezentuje wyniki badania European Trusted Brands – jednego z największych badań konsumenckich w Europie. Tegoroczna edycja badania pokazała m.in., że wśród Europejczyków nieprzerwanym zaufaniem cieszą się marki Nokia oraz Nestlé. Marki wskazane przez polskich respondentów zostały nagrodzone Złotym i Kryształowym Godłem European Trusted Brands.

 

We wszystkich 16 krajach objętych badaniem European Trusted Brands 2011, respondenci wskazywali marki godne zaufania w 20 kategoriach globalnych, wspólnych dla wszystkich krajów. Dodatkowo marki oceniane były również w kategoriach lokalnych. W tym roku w polskiej edycji badania pojawiło się 13 kategorii lokalnych.

Wyniki badania European Trusted Brands są podstawą do przyznania nagród- Złotego i Kryształowego Godła, przy czym zdobycie jednej statuetki nie wyklucza możliwości otrzymania drugiej. Złote Godło to nagroda w kategorii ilościowej, w której respondenci spontanicznie wskazują Najbardziej Godną Zaufania Markę. Kryształowe Godła, przyznawane są w kategorii jakościowej, w której marki oceniane są przez badanych według 4 kryteriów: jakości, stosunku wartości do ceny, silnego wizerunku oraz zrozumienia potrzeb klienta.

Wyniki badania European Trusted Brands w 2011 pokazały, że największym zaufaniem Polaków (84%) cieszy się marka Nestlé, zdobywca Złotego i Kryształowego Godła. Na drugim miejscu znalazła się marka Nokia, również nagrodzona w dwóch kategoriach. Wiele zwycięskich firm w 2011, powtórzyło sukces sprzed roku.

Najczęściej spotykaną przy polskich drogach stacją benzynową jest Orlen, najczęściej reklamowanym olejem jadalnym jest Kujawski, ubezpieczycielem mającym największą liczbę klientów jest PZU, a największym bankiem detalicznym jest w Polsce PKO BP. I te właśnie marki są najczęściej spontanicznie wskazywane przez rodaków, jako marki najbardziej godne zaufania w swoich kategoriach. Sprawia to, że co najmniej 1/3 wszystkich marek wygrywających w konkurencji Złotego Godła to marki lokalne, najbardziej widoczne na polskim rynku. Są jednak pewne wyjątki od tych zasad. Na przykład telewizja TVN nie ma największego zasięgu i największej oglądalności, a mimo to częściej jest wskazywana jako godna zaufania niż TVP. Bywa również tak, że marka mniej rzucająca się w oczy wygrywa w kategorii jakości i innych ważnych dla konsumenta atrybutów. Przykładem jest Volvo, marka najwyżej oceniona właśnie za jakość - był to najwyższy wynik dotyczący atrybutu w badaniu. Generalnie, cenimy bardziej to, co wybieramy, a wybieramy zazwyczaj to, co częściej jest eksponowane. To sprawia, że marki, które raz zawładnęły naszą wyobraźnią nie łatwo jest zdeklasować. I to również widać w wynikach badania ETB: zwycięskie marki w poprzednich latach zachowują z zasady swoją wiodącą pozycję – komentuje wyniki profesor Janusz Czapiński, psycholog społeczny.

Vote it up
1024
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!