Rynek wynajmu aut rozwija się dynamicznie z wielu powodów. Między innymi duży ruch turystyczny generuje potrzebę wynajmu aut na lotniskach dla osób przylatujących do danego miasta. Klientom biznesowym, okazyjnie korzystającym z samochodów, bardziej opłaca się ich wynajem niż zakup. Wreszcie z usług tego typu firm korzystają także osoby prywatne – gdy wybierają się na wycieczkę, dłuższe wakacje lub potrzebują samochodu zastępczego.
Wynajem lotniskowy i biznesowy
Trudno o jednoznaczne dane w kwestii tego, jak rozwija się rynek wynajmu aut w Polsce. Przedstawiciele poszczególnych firm z branży często podają różne wartości – można znaleźć informacje o 8% w ciągu trzech lat (wyliczenia jednej z wyszukiwarek ofert wynajmu aut), jak i 20% rocznie (wypowiedź prezesa jednej z firm wynajmujących auta dla serwisu Newseria).
Znaczny udział w rynku mają wynajmy lotniskowe. W przeszłości dominowały one w Polsce (ich udziałem było nawet 80% transakcji), lecz w ostatnich latach odsetek ten systematycznie spada. Obecnie najważniejszymi klientami w tym sektorze są przedsiębiorcy: wynajmują samochody zarówno okazyjnie, jak i na dłuższy czas, traktując to jako alternatywę dla zakupu drogich pojazdów. W porównaniu do krajów zachodnich w Polsce z tego rozwiązania korzysta niewielu klientów prywatnych – ten stan rzeczy jednak powoli się zmienia. Wpływa na niego po części fakt, że Polacy wyjeżdżający za granicę zaczynają dostrzegać popularność tego rozwiązania na Zachodzie.
Polska a rynki zagraniczne
Jak potwierdza raport agencji marketingowej Dobocom, w Polsce zwyczaj wypożyczania samochodów nie jest tak powszechny, jak w innych rozwiniętych krajach – na przykład w Niemczech, we Francji czy w Anglii.
– W Anglii, zwłaszcza w większych miastach, nie każdy może pozwolić sobie na posiadanie samochodu. Jest to niewygodne i często kosztowne. Dlatego, kiedy auto jest naprawdę potrzebne, klienci chętnie je wypożyczają – wyjaśnia przedstawiciel przedsiębiorstwa London Escorts.
Zagraniczne rynki charakteryzuje także nieco mniejszy odsetek wynajmu samochodów na lotniskach.
W Polsce liczba zamówień od klientów prywatnych jest stosunkowo niska, a nasz rynek wynajmu samochodów wciąż jest niewielki – posiada jednak duży potencjał rozwojowy.
Materiał Partnera
Prześlij komentarz