Jedz zgodnie z wiekiem

Czas wszystko zmienia. Także to, jakie jedzenie jest dla Ciebie najlepsze
 

Po ukończeniu 60. roku życia

Potrzeby żywieniowe
Niestety, im jesteśmy starsi, tym łatwiej zapadamy na przewlekłe choroby. Nadciśnienie, choroby układu krążenia, cukrzyca, artretyzm to powszechne dolegliwości w tej grupie wiekowej. Warto poszukać pomocy u specjalisty, który podpowie dietę, która pozwoli długo zachować zdrowie. Jej podstawą są produkty bogate w składniki odżywcze i zawierające mało soli.

Utrata pamięci i depresja to kolejny problem ludzi starych. Dlatego jedz jak najwięcej produktów zawierających kwasy omega-3 i omega-6, na przykład orzechy oraz owoce morza. I pamiętaj, że równie istotne znaczenie ma unikanie samotności i regularne ćwiczenia fizyczne.

Zdrowe jelita są ważne jak nigdy dotąd, dlatego regularnie jedz jogurt i produkty bogate w błonnik.

Idealne jedzenie
• Czarne jagody (i inne owoce jagodowe) – zawierają przeciwutleniacze wspomagające krążenie krwi i prawidłowe funkcjonowanie mózgu.
• Ryby – kwasy tłuszczowe omega-3 stymulują aktywność zdrowych komórek mózgowych, a także obniżają poziom trójglicerydów we krwi (zbyt wysoki poziom zwiększa ryzyko zawałów).
• Orzechy macadamia – świetnie obniżają poziom cholesterolu.
• Szpinak – wyjątkowo bogate źródło luteiny, przeciwutleniacza, który powstrzymuje także proces zwyrodnienia plamki żółtej (co jest głównym powodem zaburzeń widzenia).
• Ser – w tym wieku nie chodzi już o to, żeby chudnąć, ale o to, żeby zachować dobre zdrowie. Dlatego pamiętaj, że nabiał jest pożywny i dobrze wpływa na kości. Smacznego!

Błędy, których możesz uniknąć
• Za dużo soli. Z wiekiem zmysł smaku słabnie, więc mocniej solimy potrawy. Ale sól podnosi ciśnienie. Zamiast soli używaj ziół.
• Za mało picia i nieregularne jedzenie. Zwykle w tym wieku nie czujesz już wielkiego pragnienia, ale regularne picie wody jest niezbędne,
by utrzymać dobrą kondycję.
• Za mało czasu spędzanego na świeżym powietrzu. Ruszać się należy w każdym wieku, a zbyt długie siedzenie w domu powoduje obniżenie poziomu witaminy D w organizmie, co źle wpływa na kości.
• Za dużo tłuszczów nasyconych
i tłuszczów typu trans, które spowalniają krążenie krwi, co może szkodzić mózgowi.

Vote it up
1725
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!