Jedz zgodnie z wiekiem

Czas wszystko zmienia. Także to, jakie jedzenie jest dla Ciebie najlepsze
 

Wraz z upływem lat zmieniamy nasz styl ubierania się, bo w czym innym wyglądamy najlepiej, prawda? Podobnie powinno się dostosowywać z czasem jedzenie. To, co służy, kiedy ma się 20 lat, niekoniecznie jest dobre dla osoby po czterdziestce. Warto wiedzieć, co jeść, żeby odpowiednio do wieku odżywiać organizm i żyć pełnią swoich możliwości. Oto przydatne wskazówki w wygodnym i przejrzystym skrócie.


Między 20. a 40. rokiem życia

Potrzeby żywieniowe
W tym wieku prawdopodobnie żyjesz na najwyższych obrotach – intensywnie pracujesz, ostro imprezujesz albo absorbuje Cię opieka nad dziećmi. Potrzebujesz dużo energii, więc podstawowymi składnikami Twojej diety powinno być białko i produkty z pełnego przemiału. Teraz też inwestujesz w swoje przyszłe zdrowie – złe odżywianie w młodości może doprowadzić do chorób serca i cukrzycy w późniejszych latach.

Możesz mieć niedobory żelaza. Jeśli planujesz ciążę, pomyśl o większych dawkach kwasu foliowego i jodu. Znajdziesz je w naturalnych produktach oraz w suplementach diety.

To wiek, w którym osiągamy szczytową masę kostną. W żadnym innym okresie życia organizm nie odkłada tyle wapnia co teraz. Kiedy skończysz 40 lat, masy kostnej zacznie stopniowo ubywać – dlatego tak istotne jest, by robić wszystko, aby teraz było jej jak najwięcej. Najważniejszy jest nabiał.

Idealne jedzenie
• Pomarańcze: mają mnóstwo witaminy C szczególnie potrzebnej kobietom przy poczęciu i w ciąży.
• Szpinak: liście zawierają witaminy z grupy B, więc jeśli go nie lubisz, jedz inne zielone warzywa liściaste. Nie, tabletki nie wystarczają. Nawet kiedy je łykasz, Twój organizm wciąż potrzebuje produktów naturalnych.
• Łosoś w puszce: zawiera więcej kwasów tłuszczowych omega-3 i wapnia potrzebnego kościom niż świeży łosoś hodowlany. A jeśli jesteś w ciąży, to również świetnie wpłynie na rozwój płodu.
• Naturalny jogurt: dostarcza niezbędnych tłuszczów i pomaga przyswajać witaminę D, która z kolei pomaga przyswajać wapń zapobiegający osteoporozie w późniejszym wieku.
• Jaja i pełnoziarniste pieczywo: białko i nieprzetworzone ziarno dają poczucie sytości, podwyższają odporność oraz pomagają utrzymać stały poziom cukru we krwi.
• Banany: są bogatym źródłem magnezu, dzięki niemu łatwiej można sobie poradzić z zespołem napięcia przedmiesiączkowego oraz apetytem na słodycze.

Błędy, których możesz uniknąć
• Jedzenie za małych ilości nabiału z obawy przed tyciem.
• Zbyt dużo kofeiny, napojów gazowanych i alkoholu, które obniżają poziom wapnia i mają wpływ na przyswajanie z jedzenia składników odżywczych.
• Nieregularne posiłki, co prowadzi do zaburzeń poziomu cukru we krwi.
• Eliminowanie z diety niezbędnych składników (na przykład rezygnacja z mięsa lub węglowodanów).

Między 40. a 50. rokiem życia

Potrzeby żywieniowe
To najlepszy czas, by zapobiegać problemom zdrowotnym w następnych latach, takim jak nadciśnienie, podwyższony poziom cholesterolu czy nadwaga. Dalej żyjesz intensywnie, ale może mniej aktywnie niż kiedyś – podwożenie dzieci autem na dodatkowe zajęcia raczej nie przyspiesza bicia serca.

W tym wieku mogą pojawić się symptomy nadchodzącej menopauzy – zmienia się figura i przemiana materii. W miarę obniżania się poziomu estrogenów w organizmie tłuszcz częściej gromadzi się na brzuchu niż na udach czy biodrach. Poziom cholesterolu może wzrosnąć, a kości zaczynają robić się coraz słabsze.

Wciąż potrzebujesz dużo żelaza i wapnia, ale pilnuj wagi. Unikaj cukru i tłuszczu. Używaj dobrej jakości tłuszczów mono- i wielonienasyconych, najlepiej oliwy z oliwek i oleju rzepakowego. Staraj się jeść więcej ryb oraz dużo produktów pełnoziarnistych i błonnika, które chronią jelita.

Idealne jedzenie
• Ryby: zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, które skutecznie zapobiegają wysychaniu skóry i mają silne właściwości antyutleniające.
• Jaja: bogate w białko oraz cynk, sprzyjają regeneracji tkanki skórnej i leczą choroby skóry.
• Migdały: są źródłem witaminy E, białka i „dobrych” tłuszczów.
• Cytryny: odtruwają i oczyszczają skórę oraz inne organy. Co rano wyciśnij sok z cytryny do szklanki wody i wypij.
• Jabłka: zawierają błonnik i mnóstwo pektyn oraz witaminę C. Dzięki niej skóra zachowuje młody wygląd.

Błędy, których możesz uniknąć
• Przejadanie się. Zużywasz coraz mniej energii, więc dostosuj do tego wielkość porcji.
• Niewystarczająca ilość białka. A ono daje poczucie sytości, umożliwia powolne trawienie węglowodanów i zapobiega odkładaniu się tłuszczu na brzuchu.
• Zbyt częste żywienie się daniami gotowymi oraz na wynos. Zwykle zawierają dużo soli i tłuszczów i mogą podnosić ciśnienie krwi.
• Jedzenie produtów niskotłuszczowych, ale bogatych w cukier. Pamiętaj, że potrzebujesz tłuszczów (dzięki nim wyglądasz młodziej), więc w tej kwestii nie bądź zbyt restrykcyjna.

Vote it up
1335
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!