Jedz ryby!

Liczne kampanie społeczne finansowane przez budżet państwa mają za zadanie przekonać nas do dołączenia ryb pod najróżniejsza postacią do naszego codziennego jadłospisu. Kampanie te są w pełni popierane przez licznych dietetyków, naukowców i lekarzy, wszyscy oni powtarzają to samo – ryby powinniśmy spożywać regularnie. Korzyści płynące z takiego sposobu odżywiania są nie do przecenienia. Co więc takiego specjalnego jest w rybach?
 

Bogactwo z morskich głębin

Dietetycy i specjaliści od odżywiania są zgodni – ich zdaniem ryby są najzdrowszym pożywieniem na całej planecie. Napakowane wieloma ważnymi składnikami odżywczymi, jak choćby proteinami i witaminą D, stanowią gigantyczne źródło zdrowia dla ludzkich organizmów.

Ryby, bez względu na rodzaj (choć według niektórych źródeł ryby morskie są bardziej polecane), stanowią prawdziwe dobrodziejstwo dla człowieka. Większość ludzi nie dostarcza swojemu organizmowi wystarczających ilości składników pokarmowych. Regularne spożywanie ryb szybko nadrobi te braki. Dotyczy to przede wszystkim wysokiej jakości protein, jodu i, oczywiście, wszelkiej maści witamin i minerałów. Szczególnie ryby tłuste, takie jak: łosoś, pstrągi, sardynki, tuńczyk lub makrele) wiodą tutaj prym. Są one bowiem bogate w te składniki pokarmowe, których budowa opiera się na tłuszczach.

Naukowcy i lekarze są także zgodni co do jednego – dieta oparta na rybach zdecydowanie obniża ryzyko występowanie chorób serca (w tym zawałów) oraz udarów i wylewów mózgu (zarówno zawały jak i udaru mózgu znajdują się w czołówce przyczyn zgonów na całym świecie). Badania kliniczne przeprowadzane na całym świecie dowodzą, że spożywanie porcji ryb tylko raz w tygodniu zmniejsza ryzyko zachorowania na wspomniane choroby aż o 15%.

To jeszcze nie koniec benefitów płynących z pojawienia się w codziennej diecie ryb. Wraz z wiekiem poszczególne komórki w ludzkim organizmie ulegają obumieraniu. Dotyczy to także komórek mózgowych – wraz z upływem lat ludzki mózg działa mniej sprawnie. Może to prowadzić nie tylko do starczej demencji ale także do wielu poważnych chorób o podłożu neurogennym (jak choćby choroba Alzheimera). Ludzie spożywający regularnie ryby są mniej narażeni na występowanie tego typu schorzeń a także posiadają większą ilość szarych komórek w mózgu jakże niezbędnych do zachowania dobrej pamięci i kontrolowania emocji.

Ryba rybie nie równa

Czy jednak wszystkie ryby mają tak korzystny wpływ na ludzkie zdrowie? Odpowiedź na to jest krótka i prosta: żadna ryba nam nie zaszkodzi. Niektóre mają więcej dobroczynnych składników, inne mniej – wszystkie jednak oddają ludzkim organizmom nieocenione usługi.
Jeśli jednak chcemy się skupić tylko na tych gatunkach ryb, których korzystny wpływ jest zmaksymalizowany, powinniśmy wybierać przede wszystkim ryby morskie. To właśnie one są bogate w największa ilość korzystnych kwasów tłuszczowych i witamin i, co tu dużo kryć, nalezą także do tych najsmaczniejszych. Nic więc w tym dziwnego, że ryby takich gatunków jak łosoś, dorsz lub tuńczyk plasują się w czołówce najlepiej sprzedawanych ryb zarówno w Polsce, jak i na całym świecie.

Oczywiście ryby stanowią źródło wszelkich dobroci pod każda ich postacią – nie musimy skupiać się na spożywaniu tylko i wyłącznie świeżych ryb. Równie sporo skorzysta nasz organizm z łososia wędzonego, tuńczyka w puszce lub z naszych tradycyjnych śledzi. Ważne, aby wybierać ryby dobrej jakości i z dobrego oraz sprawdzonego źródła (na przykład: https://www.makro.pl/swiat-produktow/ryby-makro/ryby-wedzone/losos). Tanie, masowo hodowane ryby często, poza dobroczynnymi składnikami, zawierają także w sobie niekorzystne substancje, takie jak: leki różnego rodzaju lub metale ciężkie. Ryby takie często także bywają zarażone rożnego rodzaju chorobami a dodatkowo, w ich mięsie wyczuć można muł i zanieczyszczenia.

Najlepiej jest więc wybierać jest ryby złowione podczas tradycyjnych połowów. Są one nieco droższe od tych ze sztucznych hodowli, jednak mamy wtedy pewność, że naszemu organizmowi faktycznie fundujemy zastrzyk zdrowia – bez żadnych dodatkowych atrakcji.

Materiał Partnera

Vote it up
26
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!