Jak Toyota stała się symbolem solidności

Azjatyckie marki samochodów już od dawna postrzegane są w zachodnim świecie jako solidne, trwałe i niezawodne. Ich styl oraz poszczególne rozwiązania funkcjonalne to już rzecz jasna kwestia gustu, jednak trudno odmówić markom takim jak Toyota, Hyundai czy Honda wielu pozytywnych przymiotów, które nierozerwalnie wiążą się z dalekowschodnią kulturą i cechami charakteru tamtejszych ludzi. Szczególnie mocno w umysłach użytkowników dobrych samochodów zakorzeniła się Toyota – i to bez względu na to czy mówimy o egzemplarzu z salonu czy Toyocie używanej. Sprawdźmy zatem jak to się stało, że marka ta stała się symbolem japońskiej solidności w motoryzacji.
 

Marka budowana na mocnych podstawach

Początki Toyoty to rok 1918, kiedy to japoński wynalazca i przemysłowiec Sakichi Toyoda założył firmę Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd. Wraz ze swoim synem wybudował on bardzo nowoczesny jak na owe czasy, automatyczny warsztat tkacki. Dzięki swojej pomysłowości i kreatywności nazwany został „królem japońskich wynalazców”. Do jego największych osiągnięć należało między innymi opatentowanie krosna mechanicznego. Jak to się jednak stało, że ze stabilnej, prowadzonej z powodzeniem firmy tkackiej, Toyoda stworzył drugi największy na świecie koncern motoryzacyjny? Wszystko za sprawą wspomnianego już syna - Kiichirō Toyody. W latach 20-tych XX wieku przebywał on w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie zainteresował się branżą motoryzacyjną. Tak był nią zafascynowany, że w 1933 roku otworzył on w firmie ojca dział samochodów. Początkowo skupili się oni na produkcji sześciocylindrowych silników, co stanowiło podwaliny do stworzenia Toyota Motor Corporation (celowo użyto w nazwie nieco zmodyfikowanego, łatwiejszego do wymówienia nazwiska właścicieli), ustanowionej oficjalnie w roku 1937. Już dwa lata później Toyota zbudowała pierwszy prototyp samochodu Toyota A1, a rok później wdrożyła seryjną produkcję modelu AA.

Od początku istnienia właściciele Toyoty stawiali na wartości, które bliskie są wszystkim Japończykom – solidność, trwałość i dbałość o detale. Własnym honorem ręczyli za jakość produkowanych wyrobów, doceniając swoich pracowników i dbając o to, by byli oni zadowoleni ze współtworzenia firmy. Był to jak na owe czasy model bardzo nowoczesny, zwłaszcza w pełnym kapitalistycznego wyzysku świecie zachodnim. Pozwolił on Toyodzie marzyć o zmotoryzowaniu całej Japonii jeszcze przed ukończeniem II Wojny Światowej oraz wyprodukowaniu auta typu jeep na początku lat 50-tych. Warto również dodać, że w roku 1966 marka wprowadziła swój najbardziej popularny model samochodu – Corolla, a w roku 1997 rozpoczęła pierwszą masową produkcję samochodu hybrydowego – Priusa. Toyota nieustannie szuka nowych możliwości biznesowych, dlatego od połowy lat 80-tych pozostaje w kooperatywie z amerykańskim gigantem General Motors, czego efektem było między innymi wypuszczenie na rynek luksusowej marki samochodów Lexus. Japoński koncern dba także o swój wizerunek, będąc do roku 2020 sponsorem Igrzysk Olimpijskich, a także organizując wiele akcji edukacyjnych i proekologicznych.

Toyota w Polsce

Początki Toyoty w Polsce były skromne – oficjalnie marka dotarła do nas 31 grudnia 1990 roku, wprowadzając się do bardzo małej, niepozornej siedziby. Tego samego dnia podpisano pierwsze umowy z dealerami. W marcu 1991 roku dociera do kraju pierwsza dostawa 300 samochodów Toyota Corolla E90, wartych 94 miliony złotych za sztukę – sprzedają się one jeszcze zanim zostaną wyładowane z ciężarówek… W 1997 roku sprzedaż Toyoty w Polsce przekracza już 9000 sztuk, a zainteresowanie azjatyckimi samochodami wciąż rośnie. W 2002 roku powstaje pierwsza fabryka Toyoty w Polsce (jedna z 9 w Europie), zlokalizowana w Wałbrzychu – szybko staje się ona największą bazą produkcyjną komponentów Toyoty poza Japonią! Rok później japoński koncern świętuje sprzedaż 200-tysięcznego auta nad Wisłą i rozpoczyna budowę nowego, nowoczesnego biurowca, będącego jedną z największych siedzib Toyoty w Europie.

W Polsce przybywa fanów Toyoty, o czym świadczy bicie przez koncern rekordów sprzedaży na naszym rynku. Co najważniejsze, nad Wisłą docenia się nie tylko samochody z salonu, ale także Toyoty używane. Według obiegowej opinii są to auta o bardzo niskich kosztach eksploatacji – mowa tu nie tylko o niewielkim zużyciu paliwa (zwłaszcza w modelach miejskich), ale także niezawodności poszczególnych komponentów, co sprawia, że Toyoty służą nam wiernie i bezawaryjnie przez wiele lat. Jeśli i wy jesteście zainteresowani używaną Toyotą, to informacji na ich temat warto szukać na stronie http://www.dasweltauto.pl/pl/oferta-samochodow-uzywanych/toyota-samochody-uzywane.html. Znajdziecie tam sprawdzonych dealerów tego typu aut w swoim regionie.

Materiał Partnera

Vote it up
62
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!