Jak śpimy?

To, kiedy i ile śpimy zależy nie tylko od biologii, ale i od kultury, w jakiej żyjemy
 

Tam, gdzie dzieci towarzyszą rodzicom wszędzie, zasypiają one nawet przy głośnej muzyce i w zgiełku zabawy. Wspólne spanie może być zdrowsze. Badania wykazały, że bliskość rodzica pomaga małemu dziecku regulować oddech i temperaturę.

Najpóźniej kładą się spać Portugalczycy. Najwcześniej wstają Indonezyjczycy  – 91% jest na nogach przed 7 rano. Najdłużej sypiają  Australijczycy  – 31% z nich śpi dłużej niż 9 godzin. Natomiast narodem, który najbardziej odmawia sobie snu, są Japończycy, spośród których 41% sypia nie dłużej niż 6 godzin. (Badania nad snem, A.C. Nielsen, 2005)

Według ankiety Reader's Digest, Polakom brakuje czasu na sen. Aż 35% z nich dodatkową godzinę dziennie przenaczyłoby na sen. Większość Polaków najbardziej lubi spać z partnerem/partnerką – 54%, w pojedynkę – 26%. Ale są i tacy, którzy woleliby spać z kimś nowo poznanym (7%), ze zwierzakiem  (4,4%), a nawet z całą rodziną (2,6%).

Zegar biologiczny
Zmrok wywołuje wydzielanie melatoniny, hormonu powodującego uczucie senności.
O świcie produkcja melatoniny spada, a rośnie wydzielanie kortyzolu, ktory podnosi ciśnienie krwi i poziom cukru i wtedy się budzimy.
Działa to świetnie blisko równika, gorzej jest bliżej biegunów, gdzie podział na noc i dzień nie jest równomierny. Podczas bardzo długich nocy sen często dzieli się na dwa etapy, co można odczuwać jako bezsenność.
Światło elektryczne pozwala nam wydłużać czuwanie, ale organizm nie do końca da się oszukać. Skutki stałego niedosypiania są szkodliwe dla zdrowia i sprawności itelektualnej.

Niektórzy eksperci dowodzą, że nie dłuższe niż 20-minutowe drzemki w ciągu dnia dałyby wiele korzyści. Dlatego coraz więcej pracodawców na świecie pozwala na taki krótki relaks pracownikom.

Vote it up
618
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!