Jak przełamać kulinarną rutynę? Czy sushi, popularne już w Polsce, może być dobrym pomysłem na rodzinną kolację?

Kolacja przy świecach albo grill ze znajomymi – to najczęstsze pomysły Polaków na przełamanie rutyny kulinarnej i spożycie posiłku nieco inaczej niż przy familijnym stole z talerzem okraszonym stosem kanapek z serem, wędliną i kawałkiem pomidora. A można przecież bardziej oryginalnie – w doskonałym guście i ze smakiem. Popularność w Polsce zdobywają m.in. sushi czy dania fit.
 

Rodzinna kolacja może być mniej lub bardziej uroczysta, ale zawsze to doskonała okazja, aby pobyć ze sobą, wymienić się wrażeniami z mijającego dnia, przygotować plany na następny dzień, pośmiać się, czy zwyczajnie spróbować nowego dania lub potrawy dobrze znanej, ale w nowej wersji. Zaskoczyć może nawet kuchnia amerykańska, odsłaniająca w Polsce swe nowe, mniej fast foodowe oblicze.

Stacjonarnie

Wyłącznie we własnych czterech ścianach jada, co trzeci Polak. Osoby z tej grupy nie odwiedzają lokali, bo ich na to nie stać – tak wynika z badania „Polska na talerzu” Instytutu Homo Homini przygotowanego w 2014 r. dla Makro Cash&Carry. Natomiast ci, którzy stołują się w restauracjach i barach, chętniej sięgają po pizzę i polskie dania niż po posiłki typowe dla oferty amerykańskich fast foodów.

Jeśli kolacja ma odbyć się w domu, warto zadbać o urozmaicenie menu: aby zaskoczyć współbiesiadników, wystarczy kanapki zastąpić przystawką i lekkostrawnym daniem głównym. Jeżeli posiłek będziemy jeść w lokalu, warto zamówić z karty menu coś, czego dotychczas jeszcze nie kosztowaliśmy. Będzie to uczta dla podniebienia i – przy okazji – kolejny rekord do szufladki z przyjemnymi wspomnieniami.
 
Online

Wyśmienita kolacja niekoniecznie musi być przygotowana własnoręcznie. Istnieją przecież firmy cateringowe i portale zrzeszające restauracje. Przez internet na kolację zamawialiśmy dotychczas głównie pizzę, – z czego najwięcej uciechy miały dzieci i pasjonaci futbolu oglądanego w telewizji wieczorami. Ale kiedy coraz większy nacisk kładzie się na zdrowe odżywianie, popularność zdobywają dania typu fit: smaczne, niskokaloryczne i lekkostrawne, – czyli w sam raz coś na kolację, która powinna być posiłkiem nieobciążającym organizmu. I przygotowanym ze zdrowych składników, – bo z badania „Zwyczaje żywieniowe Polaków” przeprowadzonego w 2014 roku przez CBOS wynika, że na skład regularnie zwraca już uwagę ponad 40% Polaków. Te preferencje żywieniowe nie są obce właścicielom restauracji obsługujących klientów online. Dla przykładu: w istniejącym już od 2010 roku PizzaPortal.pl oferowane są, oprócz pizzy oczywiście, dania z czterech stron świata, również w wydaniu fit.
 
Na wynos – przekąski orientalne i nie tylko

 Kolacja z daniami na wynos to również propozycja na przełamanie kulinarnej rutyny. Można zamówić coś w cateringu, ale można też przygotować posiłek w domu i zabrać w koszyku na wieczorny piknik nad rzekę czy na łąkę. Produkty szybko psujące się, jak np. sałatki z majonezem czy surowe mięso, bezpieczniej transportować w lodówce. Chyba, że nie mieszkamy w ścisłym centrum miasta i łąka, na której rozłożymy koce piknikowe, znajduje się zaraz za domowym ogrodem. W dużych miastach piknik można urządzić w wybranych parkach publicznych – tak jest np. na warszawskim Bemowie. Na taką kolację można zabrać również lampiony do oświetlenia miejsca biesiadowania – romantyczna atmosfera gwarantowana. Polacy jednak rzadko preferują spożywanie posiłków wyłącznie poza domem – robi tak zaledwie 4% ankietowanych.

 Ze wspomnianego już wyżej badania „Polska na talerzu” wynika, że coraz bardziej rozsmakowujemy się w daniach orientalnych. Sajgonki stają się naszą narodową pasją – po nie klikamy najczęściej. W ramach kolacji na wynos w miejskim parku idealnie sprawdzi się kebab – szczególnie z dowozem na miejsce pikniku. Coraz częściej w Polsce jada się także sushi.

 Rodzinna kolacja, o ile ma charakter uroczysty, może zamienić się w biesiadowanie przy kawie do białego rana. Wtedy pewnie zatęsknimy za czymś na słodko. Zdrowiej jednak sięgnąć po owoce – tak robi już ponad 35% Polaków.
 
Materiał Partnera

Vote it up
413
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!