Świeży czosnek: jadalny antybiotyk i pomoc dla serca

Historycy medycyny odkryli ponad 100 zastosowań czosnku. To dobry antybiotyk i pomoc nie tylko dla serca

Nie wiadomo dokładnie, w jaki sposób czosnek przeciwdziała nowotworom. Wydaje się, że allicyna oraz inne zawarte w nim związki działają bezpośrednio na guzy. Czosnek może także uniemożliwiać powstawanie związków powodujących nowotwory. Neutralizuje niebezpieczne cząsteczki zwane wolnymi rodnikami – produkty uboczne procesu utleniania, które przyczyniają się do starzenia się komórek, uszkadzają DNA, a także zapoczątkowują zmiany nowotworowe w komórkach. Hamuje tworzenie się azotynów – związków przyczyniających się do rozwoju raka żołądka. Wzmacnia również układ immunologiczny.

Jadalny antybiotyk
Surowy czosnek, który został rozgnieciony i przyłożony do rany, zabija rozmaite organizmy wywołujące infekcje, takie jak grzybice stóp, drożdżowe infekcje pochwy oraz wiele rodzajów infekcji uszu. Niszczy rozmaite bakterie, w tym także tę, która powoduje gruźlicę, czy budzącą postrach Escherichię coli, sprawcę licznych infekcji dróg moczowych. Może nawet zabijać pewne bakterie, które są odporne na standardowe antybiotyki. Czosnek likwiduje drobnoustroje zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizmu. Zjadanie go może zabezpieczyć ścianki jelita przed Helicobacter pylori, bakterią, która sprzyja tworzeniu się większości wrzodów trawiennych. A z uwagi na to, że olejek eteryczny zawarty w czosnku jest wydzielany przez płuca, jest on bardzo pożyteczny w leczeniu dolegliwości dróg oddechowych.

Jak dużo przyjmować

Aby odnieść korzyść z większości leczniczych i profilaktycznych właściwości czosnku, prawdopodobnie wystarczy zjeść 1–2 surowe albo lekko obgotowane ząbki dziennie. Surowy czosnek ma silniejsze działanie – gotowanie hamuje tworzenie allicyny i niszczy niektóre spośród pozostałych leczniczych związków.

Powinieneś utłuc, posiekać lub pogryźć ząbek, aby mieć pewność, ze alliina w surowym czosnku zostanie przekształcona w allicynę. Co ciekawsze, według The US National Cancer Institute, przerwa 15 minut pomiędzy obraniem ze skórki a obgotowaniem czosnku pozwala na działanie enzymów, co może sprzyjać zachowaniu niektórych leczniczych właściwości, zwykle traconych podczas gotowania.

W przypadku surowego czosnku problemem może być silny aromat i smak. Jeśli chcesz pozbyć się czosnkowego oddechu, po zjedzeniu czosnku przeżuj kilka pędów natki pietruszki.

Lekarze są zgodni, że największe lecznicze i zapobiegawcze właściwości ma świeży czosnek. Jeśli jednak naprawdę nie jesteś w stanie znieść jego smaku, możesz go zastąpić powlekanymi suplementami. Nie wywołują one czosnkowego oddechu, ponieważ przechodzą przez żołądek niestrawione. Lekarze zalecają przyjmowanie 400 do 600 miligramów czosnku dziennie w postaci suplementu – możesz jednak stosować tę dawkę 4 razy dziennie, gdy jesteś przeziębiony lub chory na grypę.
Szukaj suplementu standaryzowanego na zawartość 4000 mikrogramów potencjału allicyny w tabletce.

(Uwaga: Nie przyjmuj leczniczych dawek czosnku, jeśli bierzesz warfarynę – lek rozrzedzający krew).

Vote it up
1625
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!