Ile powinna przytyć kobieta w każdym etapie ciąży?

Ciąża nie jest dobrym momentem na rozpoczynanie odchudzania, jednak warto zadbać o przyrost masy ciała w tym okresie. Zbyt szybkie przybieranie na wadze wpływa nie tylko na kobietę, ale również na rozwijający się płód. Dlatego wiele pań zastanawia się, jak nie przytyć w ciąży zbyt dużo. Poznaj zasady rządzące przybieraniem na wadze i dowiedz się, jak nie dopuścić do nadmiarowych kilogramów.
 
Przybieranie na wadze w okresie ciąży jest procesem całkowicie naturalnym. Wynika to między innymi z powiększania się macicy, przybywania wód płodowych oraz rosnącej wagi płodu. Dlatego na koniec III trymestru średnia masa ciała kobiety wynosi od 10 do 13 kg. Czasami jednak zdarzają się większe przyrosty, co niekiedy wynika ze zwiększonego magazynowania wód w organizmie.
 
Jak zmienia się waga w okresie ciąży?
 
Przyrost masy ciała w ciąży często jest kwestią indywidualną. Niemniej jednak istnieją pewne wytyczne, które traktowane są jako normy.
Zgodnie z rekomendacjami, kobieta w ciąży:
 
•         w I trymestrze powinna przytyć średnio 1-2 kg,
•         w II trymestrze powinna przytyć ok. 6 kg,
•         w III trymestrze powinna przytyć ok. 5 kg.
 
Warto przy tym podkreślić, że niektóre panie – zamiast przybierać na wadze w I trymestrze – tracą kilogramy. Wynika to przede wszystkim z nasilonych wymiotów.
 
 Istotną rolę odgrywa również wyjściowa masa ciała. Przyjmuje się, że im wyższe BMI, tym mniejsze powinny być przyrosty wagi w okresie ciąży. Dlatego:
 
•         kobiety z BMI powyżej 26 – powinny przybrać na wadze nie więcej niż 7-11 kg,
•         kobiety z BMI od 20 do 26 – powinny przytyć w granicach 11-16 kg,
•         kobiety z BMI poniżej 20 – mogą pozwolić sobie na przyrost od 12 do nawet 18 kg.
 
Jak nie przytyć w ciąży ponad normę?
Zastanawiasz się, jak nie przytyć w ciąży więcej niż przewiduje norma? Skorzystaj z poniższych wskazówek, dzięki którym przed porodem odnotujesz prawidłowe przyrosty masy ciała.
 
Jedz dla dwojga
 
W okresie ciąży nie ma potrzeby dwukrotnego zwiększania porcji posiłków. Należy jeść dla dwojga, zwiększając kaloryczność dań o 300-500 kcal w zależności od trymestru. Oznacza to najczęściej dodatkowy posiłek w formie warzywnej sałatki, kanapki itp.
 
Jedz częściej, ale mniejsze porcje     
 
Staraj się spożywać nawet 5-6 posiłków w ciągu dnia, dostarczając mniejsze porcje jedzenia. Dzięki temu nie tylko zapobiegniesz szybkim przyrostom masy ciała, ale i unikniesz zgagi czy innych nieprzyjemnych dolegliwości. 
 
Ogranicz spożywanie słodyczy
 
Kilka ciastek czy kawałków czekolady (najlepiej gorzkiej) jeszcze nikomu nie zaszkodziło. Postaraj się jednak ograniczyć tego rodzaju produkty  – są one bardzo kaloryczne i nie zaspokajają głodu na długi czas. 
 
Sięgaj po zdrowe przekąski
 
Jeśli zdarza Ci się odczuwać głód między posiłkami, sięgaj po zdrowe przekąski. Orzechy, pestki, nasiona, warzywne chipsy – oto, co chwilowo zaspokoi apetyt i jednocześnie pozwoli uniknąć nadmiernego przyrostu masy ciała.
 
Warto dbać o wagę w okresie ciąży – im mniej nadmiarowych kilogramów Ci przybędzie, tym szybciej wrócisz do formy. Pamiętaj jednak, aby nie popadać ze skrajności w skrajność, bo w ciąży nie można się odchudzać. Zachowaj więc zdrowy rozsądek. 
 
Materiał Partn
Vote it up
54
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!