Produkty niskowęglowodanowe: co mogę jeść na diecie ketogenicznej?

Dieta ketogeniczna wymaga czasem wielu wyrzeczeń, zwłaszcza w przypadku osób, których dotychczasowy codzienny jadłospis obfitował w węglowodany. Nie da się jednak zaprzeczyć, że perspektywa stracenia nadprogramowych kilogramów, braku napadów niepohamowanego głodu, a także wizja lepszego samopoczucia i poprawy zdrowia składnia ku temu, by wypróbować na sobie tego, czym jest ketoza. Co jeść, by dostarczać swojemu organizmowi mniej cukrów?
 
Ketoza a węglowodany
 
Organizm, który jest w stanie ketozy żywieniowej, pozyskuje energię z rozkładu tłuszczu zgromadzonego wcześniej w tkankach, a nie z glukozy. Dlatego więc podstawową sprawą w diecie ketogenicznej jest spożywanie produktów wysokotłuszczowych. Oczywiście nie mogą to być wysokoprzetworzone tłuszcze trans, nie można też żywić się jedynie produktami obfitującymi w tłuszcze nasycone lub wyłącznie w tłuszcze nienasycone.
 
Aby osiągnąć zamierzone rezultaty, trzeba też ograniczyć białko i węglowodany. Niektórzy uważają, że powinny stanowić zaledwie 5% (20g) dziennej diety, jednak okazuje się, że w praktyce jest to bardzo trudne. Warto jednak pamiętać o tym, że nie można znacznie przekraczać tej wartości. Przyjmując dziennie więcej niż 100 g węglowodanów, uniemożliwisz swojemu organizmowi wejście w stan ketozy. 
 
Nie ignoruj też tego, że dieta ketogniczna bywa krytykowana za to, że zaburza zdrowe odżywianie. Musisz jeść wartościowe posiłki.
 
Produkty dozwolone na diecie ketogenicznej
 
Przede wszystkim jedz produkty naturalnie bogate w tłuszcze i ubogie w węglowodany:
  • tłuszcze zwierzęce: pierś z kurczaka, golonka, stek wołowy,
  • oleje: kokosowy, z oliwek, lniany,
  • masło,
  • orzechy, nasiona,
  • ryby morskie,
  • awokado,
  • jaja,
  • pełnotłusty, niesłodzony jogurt,
  • sery: cheddar, mozzarella, brie, camembert.
Żywność ta to produkty niskowęglowodanowe (pod warunkiem, że nie są mocno przetworzone) i wysokotłuszczowe. Ważne jest, że niektóre z nich (mięso, ryby, sery, jaja, jogurt) zawierają też sporo białka - dieta ketogeniczna wymaga tego, by jego spożycie nie przekraczało 15% codziennej diety.
 
Produkty niskowęglowodanowe - które warzywa i owoce możesz jeść?
 
Prawidłowe odżywianie organizmu wiąże się z dostarczaniem mu wielu witamin, minerałów i innych składników, których nie ma lub jest za mało w większości produktów wymienionych w przedstawionym powyżej zestawieniu. Musisz zatem włączyć do swojego menu niskowęglowodanowe warzywa. Niech będą to:
  • brokuły,
  • szpinak,
  • cukinia,
  • jarmuż,
  • seler,
  • kalarepa.
Zdrowe odżywianie to także jedzenie owoców, które jednak zazwyczaj zawierają dużo węglowodanów. Wyjątkiem jest na przykład wymienione już awokado - ma wyjątkowo dużo tłuszczu, a mało cukrów. Jakie owoce możesz jeszcze jeść w rozsądnej ilości? Najmniej cukrów mają borówki, maliny, możesz też pić niewielkie ilości soku z cytryny.
 
 
Dieta ketogeniczna a cukrzyca
 
Mówi się o tym, że ketoza pomaga w leczeniu cukrzycy. Co jeść przy cukrzycy musi jednak w każdym przypadku określić lekarz i najlepiej nie podejmować samodzielnie decyzji o przejściu na dietę ketogenną. 
 
Jedno jest pewne - produkty polecane pacjentom z tą chorobą mają wspomóc organizm w ustabilizowaniu poziomu glukozy we krwi. Model żywienia przy diecie ketogenicznej sprzyja przecież osiągnięciu takiego stanu!
 
Produkty dozwolone na diecie ketogenicznej pozwalają na to, by zachować zdrowie, a nawet je poprawić. Prawidłowe odżywianie można też wspomóc suplementami diety.
 
Materiał Partnera
Vote it up
77
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!