Ból pleców na dole - czym może być spowodowany

Ból zlokalizowany w dolnej części pleców może mieć różny charakter. Wywołują go rozmaite przyczyny.
 
Przyczyny bólu w dole pleców
 
Ból pleców na dole może być spowodowany różnymi czynnikami, które dzielimy na bezpośrednie i pośrednie. Stwierdzenie „na dole” najczęściej dotyczy odcinka krzyżowo-lędźwiowego kręgosłupa. Przyczyny bezpośrednie na ogół związane są z uszkodzeniami mechanicznymi kręgów, ścięgien, więzadeł, krążków międzykręgowych, stawów, mięśni oraz nerwów tego odcinka kręgosłupa. Należą do nich przede wszystkim: 
 
  • zmiany osteoporotyczne oraz ubytki tkanki kostnej, głównie kręgów, które pod wpływem ciężaru ciała prowadzą do złamań;
  • przemieszczanie się krążków w przestrzeniach międzykręgowych pod wpływem urazów mechanicznych;
  • zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, w szczególności odcinka lędźwiowego lub lędźwiowo-krzyżowego, w tym przypadku ból może promieniować do kończyn dolnych lub wyższych partii kręgosłupa;
  • nabyta, nieprawidłowa postawa ciała;
  • wrodzone oraz nabyte wady anatomiczne kręgosłupa lub miednicy;
  • nadmierne obciążenie mięśni oraz ścięgien przykręgosłupowych.
Przyczyny pośrednie bólu
 
Przyczyny pośrednie dotyczą sytuacji, kiedy odczuwany dyskomfort w dolnej części pleców jest powikłaniem lub konsekwencją innych zaburzeń zdrowotnych. Są to najczęściej:
 
  • zaawansowana ciąża – w trakcie trzeciego trymestru, gdy dziecko osiąga duże rozmiary, często zdarza się, iż opiera się o kręgosłup kobiety, powodując ból pleców;
  • menstruacja;
  • choroby nowotworowe;
  • zaburzenia w funkcjonowaniu układu moczowego lub jego choroby, głównie nerek, np. kolka nerkowa w przebiegu kamicy lub infekcje bakteryjne;
  • ostre lub przewlekłe zapalenie trzustki;
  • zapalenie woreczka żółciowego;
  • choroby lub nadwrażliwość nerek, które często prowadzą do uciążliwych zaparć;
  • nadwaga lub otyłość;
  • siedzący tryb życia oraz brak aktywności fizycznej;
  • wiek powyżej 60 lat, czyli okres starości.
Niekiedy potocznie używa się stwierdzeń „ból korzonków” lub uczucie „ciągnięcia w okolicy korzonków”. Ten typ dyskomfortu w dolnej części pleców najczęściej pojawia się na tle psychogennym w wyniku przewlekłego stresu, zaburzeń lękowych lub depresyjnych. Są to tzw. somatyczne objawy zaburzeń psychicznych.
 
Sposoby radzenia sobie z bólem w dolnej części pleców
 
Leczenie lub uśmierzanie dyskomfortu bólowego pleców zależy przede wszystkim od przyczyny, która go wywołała, jak również od stopnia jego nasilenia. Najważniejszym elementem jest rozpoznanie etiologii bólu. W tym celu należy udać się do lekarza i wykonać zlecone przez niego specjalistyczne badania. Po postawieniu diagnozy lekarz prowadzący ustala optymalną metodę terapii. Nie należy bagatelizować bólu pleców, gdyż może on stanowić symptom poważnych zaburzeń zdrowotnych. Leczeniem uzupełniającym jest farmakoterapia przeciwbólowa oraz przeciwzapalna, która powinna być ustalona i kontrolowana przez lekarza prowadzącego. Długotrwałe stosowanie leków przeciwbólowych poważnie obciąża funkcjonowanie wątroby i może doprowadzić do uzależnienia. 
 
Skutecznymi elementami terapii są rehabilitacja ruchowa oraz zwiększenie aktywności fizycznej, które pomagają wzmocnić mięśnie oraz tkanki przykręgosłupowe. Jeśli występuje natomiast nadmierne napięcie mięśniowe, zaleca się skorzystanie z masaży leczniczych lub relaksujących. W niektórych przypadkach bólu odcinka lędźwiowo-krzyżowego zaleca się zastosowanie fizykoterapii, a dokładnie: krioterapii, laseroterapii, ultradźwięków, elektroterapii, termoterapii lub magnetoterapii.
 
W skrajnych przypadkach, najczęściej poważnych urazów kręgosłupa, konieczne jest przeprowadzenie operacji chirurgicznej. Jednak ta metoda stosowana jest w ostateczności, gdyż każdy zabieg kręgosłupa lub jego okolic wiąże się z dużym ryzykiem pojawienia się poważnych powikłań pooperacyjnych. 
 
Domowe sposoby radzenia sobie z bólem pleców
 
Domowym sposobem radzenia sobie z bólem w dolnej części pleców jest układanie się w pozycjach odciążających kręgosłup zgodnie z jego fizjologicznymi krzywiznami. Podczas leżenia na boku należy umieścić między kolanami poduszkę. Kolejną pozytywnie wpływającą pozycją jest leżenie na plecach z uniesionymi nogami, tak aby kąt między linią kręgosłupa a udami wynosił 90 stopni (kąt prosty). Udowodniono, iż pozycja embrionalna również odciąża odcinek lędźwiowo-krzyżowy.
 
Materiał Partnera
Vote it up
Oceń!
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!