Tym razem wielkim producentom depczą po piętach nowi – Tesla, Think, Fisker i Pininfarina.
Tania hybryda Toyoty – Auris
Toyota staje do rywalizacji z Hondą Insight. Na genewskim Auto Salonie pokazała Auris Full Hybrid. Rozwiązania techniczne ma zaczerpnięte z Priusa, a zużycie paliwa i poziom emisji gazów uprawniają w wielu krajach do ulg podatkowych.
Elektryczne trojaczki
Auto typu kompakt, 4-miejscowe, wejdzie na rynek w 2010 roku. Ma silnik elektryczny o mocy 47 kW, osiąga prędkość 130 km/h przy zasięgu 130 km. Pierwotnie było to mitsubishi i-Miev, ale będzie sprzedawane też jako peugeot iOn i citroen C Zero.
Nissan Leaf
Wygląda na to, że Nissan będzie pierwszym producentem taniego auta elektrycznego. Leaf to średniej wielkości hatchback dla 5 osób z bagażem. Zasięg 160 km, silnik o mocy 80 kW, maksymalna prędkość 140 km/h. Dostępny ma być pod koniec tego roku.
Nowości w Renault
Na pokazie International Motor Show 2009 we Frankfurcie Renault przedstawił aż 4 modele. Najbardziej obiecujący wydaje się 4-drzwiowy Fluence Z.E. (skrót od „zero emission”). W ciągu dwóch lat ten francuski koncern ma uruchomić produkcję modeli elektrycznych.
Elektrownia na kółkach
W tym roku General Motors ma przedstawić model Chevrolet Volt/Opel Ampera. Auto jest napędzane silnikiem elektrycznym,
a jego wyjątkowość polega na obecności niewielkiego silnika spalinowego, który podładowuje akumulatory w razie potrzeby. Ładować do pełna można nawet w domu.
Ile to kosztuje?
Samochód elektryczny jest stosunkowo drogi. Ten MINI, którym jeździliśmy, nie jest jeszcze sprzedawany. Możemy za to powiedzieć, ile kosztuje kilometr jazdy.
Przykład: pełne ładowanie akumulatorów (28 kWh) kosztuje 6,72 euro (0,24 euro za kWh). Zasięg podczas jazdy testowej to ok. 120 km, czyli wychodzi 0,056 euro za km.
MINI z silnikiem Diesla (zużycie 3,9 litra/100 km, cena ropy 1,14 euro za litr) – 0,044 euro za km.
MINI z silnikiem benzynowym (zużycie 5,3 l/100 km, cena benzyny 1,49 euro za litr) – 0,079 euro za km.
Według fabrycznych danych dotyczących zużycia paliwa, wersja dieslowska jest najekonomiczniejsza.
Dane techniczne MINI E
Moc maksymalna | 150 kW |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm |
Akumulator litowo-jonowy | 35 kWh |
Napęd na koła przednie | |
Masa | 1465 kg |
0-100 km/h* | 8,5 s |
Prędkość | maksymalna* 152 km/h |
Zasięg* | maksimum 250 km |
Czas ładowania | 2,5-10 godzin (zależy od natężenia prądu) |
* Dane producenta
Prześlij komentarz