Siedzący tryb życia = krótsze życie

Kiedy siedzisz i czytasz ten tekst, przejawiasz brak aktywności fizycznej. Czy wiesz, że może to doprowadzić otyłości czy kłopotów z ciśnieniem?
 

Większość z nas spędza tak wiele czasu. Nikt nie przeprowadził dokładnej statystyki całkowitego czasu, jaki spędzamy, siedząc. W jednym z nielicznych badań ponad połowa pytanych przyznała, że większość swojego dnia pracy spędza w pozycji siedzącej. W Polsce nie jest to jeszcze tak poważny problem – jesteśmy mniej uzależnieni od samochodu niż np. Amerykanie. Korzystanie z transportu publicznego wiąże się z poświęceniem czasu na dotarcie do przystanku. Jednak w odróżnieniu od naszych przodków, niewielu z nas od świtu do zmierzchu pracuje fizycznie.
Genialne wynalazki, takie jak zdalne sterowanie, zmywarka do naczyń, pralka automatyczna, rozmaite elektryczne gadżety, e-mail, internetowe zakupy, niemal całkowicie usunęły z naszego życia aktywność fizyczną. Jak obliczają eksperci, spalamy dziennie o około 700 kcal mniej niż 30 lat temu. A to kumuluje się do wartości około 0,45 kg wagi na tydzień.
Weź pod uwagę, ile energii oszczędzasz, pisząc jeden e-mail. Jeśli spędzisz dwie minuty, wysyłając go, zamiast przejść przez biuro i z powrotem, aby z kimś porozmawiać, w ciągu 10 lat możesz uzbierać równowartość ok. 5 kg – a to przecież tylko jeden e-mail dziennie!
Ponieważ nasze codzienne życie nie wymaga wiele wysiłku fizycznego, powinniśmy spędzać aktywnie nasz czas wolny – spacerując, uprawiając ogród lub sport. Tymczasem według badań brytyjskiej służby zdrowia, 17 proc. z nas nie przejawia żadnej aktywności fizycznej, natomiast 44 proc. spędza więcej niż 4,5 godziny dziennie w pozycji siedzącej.
Nasza aktywność fizyczna – spacery i jazda na rowerze – obniżyła się obecnie o 26 proc. Przyglądając się tej statystyce, nie dziwmy się, że więcej niż połowa populacji niebezpiecznie przekracza skalę wagi łazienkowej, ok. 26 proc. z nas ma zbyt wysokie ciśnienie krwi, a powodem jednej czwartej wszystkich zgonów są choroby związane z siedzącym trybem życia.

Witamina X dla zdrowego serca
Biały chleb oraz płatki śniadaniowe są dziś oczyszczane, a potem wzbogacane w witaminy i mikroelementy. Tak samo my musimy wzbogacać swój organizm w aktywność fizyczną, którą utraciliśmy z powodu nowoczesnych, oszczędzających wysiłek urządzeń. Dzienna dawka witaminy X (ćwiczeń) jest dla serca tak samo ważna, jak zdrowa dieta.
Ważne w aktywności fizycznej jest to, że gdy spacerujesz lub podnosisz ciężarki, twoje serce staje się bardziej wydajne, pompuje więcej krwi z każdym uderzeniem i pracuje z mniejszym napięciem i stresem. Regularne codzienne ćwiczenia chronią przed chorobami serca – oto, jak działa gimnastyka.

Obniża ciśnienie krwi
Aktywność fizyczna pomaga „oczyścić” naczynia krwionośne i utrzymać ich elastyczność. W prowadzonych obecnie badaniach, w których bierze udział ponad 500 mężczyzn i kobiet w wieku od 40 do 60 lat, wykazano, że aktywność fizyczna zapobiega powstawaniu blaszki miażdżycowej w tętnicach szyjnych. Nawet ludzie, którzy grają w golfa lub uprawiają ogród przez dzień lub dwa w tygodniu, mają zdrowsze naczynia niż ci, którzy nie wykonują ćwiczeń fizycznych.

Pomaga spalać cukier we krwi
Badania przeprowadzone w Czechach pokazują, że trzymiesięczny trening siłowy podnosi wrażliwość na insulinę u mężczyzn z opornością na ten hormon. Natomiast badania z Cambridge potwierdzają, że ćwiczenia fizyczne redukują zaburzenia metaboliczne i że ludzie, którzy nie byli w dobrej formie i zaczęli ćwiczyć, skorzystają więcej z aktywności fizycznej niż ci, którzy byli sprawni, kiedy rozpoczynali ćwiczenia.

Kontroluje wagę
Ćwiczenia fizyczne spalają kalorie, więc tracisz albo przynajmniej nie przybierasz na wadze. Badania pokazują, że spośród ludzi, których BMI wynosi średnio 41 (ekstremalnie otyłych), ci, którzy stracą zaledwie 7 proc. wagi przez regularne ćwiczenia, odzyskają prawidłowe ciśnienie krwi i poziom trójglicerydów. Wskaźniki stanu zapalnego w ich naczyniach krwionośnych spadną o jedną czwartą albo o jedną trzecią, nawet jeśli BMI będzie wynosiło 38 (ciągle zbyt duże). Wiele badań potwierdza, że nie musisz być szczupły, aby być sprawny fizycznie.

Obniża całkowity cholesterol
Główny i najważniejszy skutek ćwiczeń to wzrost poziomu dobrego cholesterolu HDL i spadek poziomu całkowitego cholesterolu. Przegląd wielu badań potwierdza, że dołączenie aktywności fizycznej do diety odchudzającej nie tylko podnosi poziom HDL, lecz także zwiększa korzyści z utraty wagi i redukuje poziom trójglicerydów oraz zmniejsza nadciśnienie.

Obniża tętno
W ciągu 60 sekund serce człowieka oglądającego ciągle telewizję bije 70 do 75 razy – więcej niż raz na sekundę. A serce osoby aktywnej fizycznie jest tak mocne, że może pompować taką samą objętość krwi w 50 zaledwie uderzeniach. A to jest o 36 tys. mniej uderzeń dziennie i 13 milionów w ciągu roku. Ćwiczenia fizyczne wzmacniają serce i oszczędzają je, gdyż dzięki nim pracuje ono z większą wydajnością.

Vote it up
994
Podoba Ci się ten artykuł?Zagłosuj na niego!